KRENKET: Hver tredje person med funksjonshemming har opplevd krendende ytringer, viser undersøkelse.
KRENKET: Hver tredje person med funksjonshemming har opplevd krendende ytringer, viser undersøkelse. Foto: Colourbox

En av tre funksjonshemmede utsatt for krenkende ytringer

En ny studie viser at 36 prosent av de funksjonshemmede her i landet har opplevd en eller flere former for krenkende ytringer. 32 prosent rapporterer om hatytringer.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Vi har visst at dette skjer, men det er første gang dette dokumenteres på bakgrunn i forskning, sier forskningsleder Terje Olsen ved Nordlandsforskning til VG.

Nordlandsforskning har utført studien på oppdrag fram Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet. Det er den første som er gjort på hatytringer mot funksjonshemmede, og den er basert på to landsomfattende spørreundersøkelser. Undersøkelsene viser at krenkelsene i stor grad utføres av voksne mennesker som den funksjonshemmede kjenner, og at det ofte skjer i det offentlige rom.

Olsen mener tallene er urovekkende.

– Det er overraskende at det er såpass alvorlige tall, og at konsekvensene er så alvorlige som de er, sier han.

En av de som har opplevd hatytringer på bakgrunn av funksjonshemning er Thamarin (26) som opplevde å bli spyttet på fordi hun har celebral parese.

Studien viser nemlig at krenkelsene fører til endringer i livet til den enkelte. De holder seg mer hjemme, unnlater å delta i offentlig debatt, lar være å møte venner, unngår offentlig transport – og i noen tilfeller – har måttet flytte.

– Barna inkluderer hverandre

Vetland skole er en såkalt tvillingsskole som deler skolebygg og område med Oppsal skole. Begge skolene har barn fra 1.-10.ende klasse. Forskjellen på de to skolene er at Vetland skole er en spesial skole for hørselshemmede barn. Rektor ved skolen, Marit Dalbye tror det at elevene deler skoleområde fører til bedre inkludering og mindre mobbing.

– Når barn begynner på skolen her lærer de å leke sammen. De blir en del av hverandres hverdag, har prosjekter sammen og inkluderer hverandre.

De hørende elevene på barnetrinnet lærer noe tegnespråk slik at det blir lettere å kommunisere. Mobbing mellom elevene ved de to skolene har det vært lite av sier rektor.

– Det handler mye om at vi voksne er tydelige på hva som er akseptabelt eller ikke. I det øyeblikket vi lukker øyne og ører gir vi aksept til at det er greit.

(NTB/TV 2)