Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Suzuki er kjent for blant annet smarte og små biler. Det gjelder også deres nye Ignis.

Forrige Ignis forsvant for flere år siden, og ble ikke direkte erstattet. Men nå er det altså klart for en arvtaker.

Prisen for helt nye Suzuki Ignis er den samme som den var på den utgående for ti år siden. 199.900 kroner! Den er med det Norges billigste firehjulstrekker.

Suzuki har jo gjort det til sin greie med å tilby "firehjulstrekk inkludert i prisen", som de kaller det. Derfor tilbys ikke modellen med forhjulstrekk her i Norge.

Bilen har vært i salg på det asiatiske markedet i ett år allerede.

Litt SUV-aktig

Nye Ignis byr på høy sittestilling, god sikt, romslig plass og et ikke altfor stort bagasjerom. Ignis har smart løsning med baksete som kan skyves i lengderetningen. Det gjør at bagasjerommet kan vokse fra 204 til 317 liter. Baksetene kan selvfølgelig felles ned for bedre plass.

Bilen har store hjulbuer og god bakkeklaring på 18 cm, hvilket skal gjøre den egnet til å takle både dårlige og ubrøytede veier.

Av andre SUV-aktige egenskaper kan vi nevne Hill Hold Control, Hill Decent Control og Grip Control med optimert 4x4, hvor motoren overfører kraft til de hjulene som til enhver tid har det beste grepet. Slett ikke noen dårlig pakke i en så billig bil, det.

Nye Suzuki Ignis er bare 3,7 meter lang og veler heller ikke mer enn 865 kilo.  
Nye Suzuki Ignis er bare 3,7 meter lang og veler heller ikke mer enn 865 kilo.  

Enkel og lett hybrid

I tillegg byr den på en enkel, smart og lett hybrid drivlinje. SHVS (Smart Hybrid Vehicle by Suzuki) i kombinasjon med en 1,2-liters bensinmotor på 90 hk / 120 Nm. Forbruket er oppgitt til 0,46 l/mil, mens 0-100 km/t gjøres unna på 12,2 sekunder.

Batteriene hjelper til ved akselerasjon og genererer strøm når bilen bremser og senker farten, disse bidrar med 50 Nm i ekstra moment. Den er ikke ladbar, og hele hybridsystemet veier ikke mer enn 20 kilo.

Må tilbakekalle verdens dyreste SUV

Lett og velutstyrt

Hele bilen er forresten lett. Den veier ikke mer enn 865 kilo. Det handler litt om fysisk størrelse, Ignis er bare 3,7 meter lang, men også om at Suzuki har lagt mye jobb i å holde vekten nede. Og det uten at det har gått ut over sikkerheten. Den oppnådde 5 av 5 mulige stjerner i EuroNCAPs kollisjonstester.

Forfra er bilen tøff, med et litt SUV-aktig utseende. Bakfra er den kanskje mer spesiell enn direkte pen. Annerledes er den i alle fall.

Men Suzuki har en mening med det de gjør. Linjene er hentet fra en annen småbil og er dermed litt retro-inspirert av Suzuki Cervo fra 70-tallet. Det er tøft at de tør.

Ignis-modellen Suzuki satser på i Norge er utstyrt med SafeTech-pakke. Den inneholder blant annet LED kjørelys, LED nærlys, LED fjernlys og LED baklys, Hill Hold Controll, filvarsler, Dual Camera Brake Support, Cruisekontroll og DAB+ radio, for å nevne noe. Den pakken koster 20.000 kroner ekstra, og vi tror definitivt at den er verdt prisen.

Likheten med denne bilen, Suzuki Cervo, er mange. 
Likheten med denne bilen, Suzuki Cervo, er mange. 

Dette er Norges mest solgte bil akkurat nå

Skal lokke nye og yngre kjøpere.

– Vi har massevis av biler på lager og kan levere nye Ignis mer eller mindre umiddelbart.

Det sier Simen Wøien Christensen hos den Norske Suzuki-importøren.

– Dette er en bil vi har gledet oss til, og som vi har stor tro på. Vi regner med å selge rundt 1.000 slike biler i 2017. Målgruppen består av Suzuki-kunder som er vant til denne type bil fra før, slik som Swift, Ignis og SX4, for å nevne noen. Men vi kommer også til å henvende oss mot nye og også yngre kjøpegrupper, da vi mener at dette er en ikonisk bil med kult design til en veldig god pris, avslutter Wøien Christensen.

Liten og lett bil gir et litt enkelt interiør, samtidig som den er velutstyrt med Safte Tech-pakke, som de fleste nordmenn kommer til å velge. 
Liten og lett bil gir et litt enkelt interiør, samtidig som den er velutstyrt med Safte Tech-pakke, som de fleste nordmenn kommer til å velge. 

Eier du en Suzuki? Del dine erfaringer med oss her: