Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det europeiske krasjtest-instituttet Euro NCAP har forlengst blitt fasiten for kollisjonstester i vår del av verden.

De har i mange år hatt stor påvirkning på hvordan bilprodusentene konstruerer bilene sine.

Toppscore hos Euro NCAP er en fjær i hatten og ofte et svært verdifullt bidrag til markedsføringen av nye bilmodeller. Mens dårlige resultater kan være svært negativt.

Besto eksamen

Nå har Euro NCAP akkurat offentliggjort resultatet fra sin siste runde med krasjtester, der fire biler bokstavelig talt har møtt veggen.

De fire er Audi Q2, Ford Edge, Hyundai Ioniq og SssangYong Tivoli.

De tre første besto eksamen, og fikk fem stjerner. Like bra gikk det ikke for SsangYong Tivoli. Den endte på fire stjerner. Og en utgave av Tivoli uten såkalt sikkerhetspakke som også ble testet, klarte bare tre stjerner.

Tivoli er en kompakt SUV som selges til gunstig pris.
Tivoli er en kompakt SUV som selges til gunstig pris.

Denne elbilen skuffet hos Euro NCAP

– Interessante tall

På en skala der 100 er maks, fikk Tivoli 82 på beskyttelse av voksne, 61 på beskyttelse av barn, 65 på beskyttelse av fotgjengere og svake 43 på sikkerhetssystemer.

Til sammenligning ser tallene slik ut for Audis kompakte SUV Q2: 93 på beskyttelse av voksne, 86 på beskyttelse av barn, 70 på beskyttelse av fotgjengere og 70 på sikkerhetssystemer.

– Dette er interessante tall, og viser at det fortsatt er forskjeller mellom bilprodusentene. Det er mange steder snakk om små marginer, men likevel: Alle nye biler er altså ikke like sikre. Det er verdt å ta med seg når man skal kjøpe bil, sier Brooms bilekspert Benny Christensen.

Audi Q2 gjør det skarpt i krasjtesten hos Euro NCAP.
Audi Q2 gjør det skarpt i krasjtesten hos Euro NCAP.

Den fikk beste krasjtest-resultat noensinne

Forskjeller mellom produsentene

– Hvorfor er det såpass store forskjeller mellom to bilmodeller som Audi Q2 og SsangYong Tivoli?

– Det har nok flere årsaker, det handler om ting som fokus, ressurser og prioriteringer. Audi er en del av VW-konsernet og har tilgang til den beste teknologien og noen av de aller flinkeste ingeniørene i bransjen.

– SsangYong er på sin side en liten bilprodusent som også er avhengig av å selge bilene sine rimeligere enn de fleste konkurrentene. De har langt fra de samme ressursene som gigantene innen bilbransjen. Det vil nødvendigvis gi noen utslag og er nok med på å forklare dette resultatet, mener Benny.

Testet alle versjonene

For de to andre bilene i denne testrunden gikk det slik: Hyundai Ioniq fikk 91 poeng for beskyttelse av voksne, 80 på beskyttelse av barn, 70 på beskyttelse av fotgjengere og 82 på sikkerhetssystemer.

Alle versjonene av Ioniq er testet, inkludert elbil og ladbar hybrid.

Ford Edge endte på 85 poeng for beskyttelse av voksne, 76 på beskyttelse av barn, 67 på fotgjengere og solide 89 på sikkerhetssystemer.

Vet du hvor sikker bilen din er? Så lett er det å finne det ut

Hyundai Ioniq er en spennende nykommer og interessen er svært stor i Norge. Fem stjerner ble resultatet da den ble testet av Euro NCAP.
Hyundai Ioniq er en spennende nykommer og interessen er svært stor i Norge. Fem stjerner ble resultatet da den ble testet av Euro NCAP.

LES OGSÅ: Dette er de sikreste nybilene du kan kjøpe