Et EU-direktiv skal sørge for at det skal bli både tryggere og mer oversiktlig å lade på offentlige parkeringsplasser. Det skjer ved at stikkonktakter skal byttes ut med ladepunkt for Type 2. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Et EU-direktiv skal sørge for at det skal bli både tryggere og mer oversiktlig å lade på offentlige parkeringsplasser. Det skjer ved at stikkonktakter skal byttes ut med ladepunkt for Type 2. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix

Snart skal det bli lettere å lade bilen

Men for noen vil det bety en ekstra investering.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Alle som har elbil, har trolig opplevd frustrasjonen over at kontakten deres ikke passer til ladestasjonen.

Det kan være ganske så frustrerende når du står der med tom "tank", og er helt avhengig av strøm for å komme deg videre.

I dag finnes det faktisk en rekke ulike ladere, avhengig av hvilken bilmodell du har. Men nå skal det bli mer oversiktlig.

Det er nemlig bestemt at det blir én standard som gjelder i årene framover.

Hva i alle dager er denne knappen til?

Type 2

Det er et nytt EU-direktiv som sørger for at det skal bli en felles løsning. Den tilsier at alle offentlige ladestasjoner må bytte ut stikkontakter med nye ladepunkter. Dette blir gjeldende for hele Europa, og skal tre i kraft i løpet av 2017.

Det er den tyske løsningen som produseres av Mennekes, og som kalles Type 2, som blir standarden. Dette er kabelen som brukes av blant andre VW, BMW, Nissan og Tesla.

Nå går bestselgeren lengre enn noensinne

Tryggere og lettere

Det nye systemet vil føre til at brannfaren reduseres, fordi det er mindre sjanse for dette med Type 2 enn en vanlig stikkontakt.

Men det medfører også at en del bileiere må bytte kabel for å bruke offentlige ladere. Det gjelder først og fremst de som har en første generasjons ladbar hybrid.

En ny kabel koster mellom 1.500 og 2.500 kroner.

Mange forhandlere vil ikke ta elbil i innbytte

Mange alternativer

Både Norsk elbilforening og Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) synes det er bra at det nå går mot en standard. Og at den standarden er Type 2.

– Det er fremtidsrettet. I tillegg er det en sikrere og bedre løsning for forbrukeren, sier generalsekretær i medlemsorganisasjonen Elbilforeningen, Christina Bu til NRK.

Elbil: Hvor lange holder egentlig batteriene

Godt utbygd nettverk

Norge er i førersetet i verden, når det kommer til elbil. Vi har soleklart flest elbiler per innbygger, og også flest ladepunkter per kilometer.

I Norge er det nå rundt 2.000 ladestasjoner, et antall som øker hele tiden. Totalt er det mellom 8.000 og 9.000 ladepunkter, ifølge ladestasjoner.no.

Stort samarbeid: Skal bygge 400 ladestasjoner i 2017