Fords lille 1-liters bensinmotor, med kun tre sylindre, har gjort rent bord i diverse motorkåringer de siste årene.

Ecoboost-motoren er nemlig både anvendelig og effektiv. Den kan levere alt fra 100 til 140 hk. Sistnevnte har faktisk mer effekt per liter enn superbilen Bugatti Veyron.

Men nå har Ford funnet ut at den kan gjøres enda mer effektiv. De skal nemlig innføre sylinderkutt. Ja, du leste riktig. På en tresylindret motor!

Dette er verdens beste bilmotor

Først i verden

Akkurat det er det ingen andre som har gjort før dem, selv om dette med sylinderkutt er blitt ganske så vanlig. Det handler altså om at én eller flere sylindre slutter å jobbe når det ikke er behov for dem.

Dette har inntil nå vært vanlig i sportsbiler, gjerne med V8, som blir til V4 når du kjører uten gasspådrag.

Den 1-liter store Ecoboost-motoren har vunnet en rekke priser allerede. 
Den 1-liter store Ecoboost-motoren har vunnet en rekke priser allerede. 

Men Ford har altså tenkt at denne teknologien også bør finne veien til en av bransjens minste motorer.

Ford Fiesta ST: Denne bilen er kvalmt god

– Flytter grenser

Teknologien reduserer både utslipp og bedrer drivstofføkonomien til den allerede supergjerrige bensinmotoren.

Den lille, men meget kraftige motoren ble i sommer kåret til klassevinner i Årets internasjonale motor for femte året på rad.

– Med denne nyheten har Ford vist at det fremdeles er et uutnyttet potensiale selv for de beste forbrenningsmotorene. Dette bedrer drivstoffeffektiviteten ytterligere for våre kunder, sier sjef for motorutvikling i Ford Europa, Bob Fascetti.

Starter og stenger på 14 millisekunder

Deaktiveringen vil spare deg for drivstoff ved at bensintilførselen til en sylinder automatisk kuttes når kjøremønsteret og forholdene tilsier at bilen ikke trenger full motorkapasitet. Dette skjer ved jevn kjøring og landeveiscruising.

Sylinderkuttet kan starte eller stenges i løpet av 14 millisekunder. Det er 20 ganger raskere enn det tar å blunke med øyet!

Avanserte løsninger motvirker vibrasjoner slik at deaktivering og reaktivering av sylinderen ikke merkes av sjåfør på verken drift eller motorytelse.

Dette er de beste småbilene

Kommer i 2018

En ny kamakselmodul, lik den som tidligere i år debuterte på den revolusjonerende og effektive dieselmotoren EcoBlue, frigjør plass i topplokket for nye oljekanaler og ventilbyttekomponenter.

– Vår forskning viser at systemet har potensiale til å forbedre drivstoffeffektiviteten med opptil 6 prosent, sier drivverksingeniør i Ford Europa, Dennis Gorman.

Den nye teknologien blir tilgjengelig fra starten av 2018.

Denne lille tassen har satt 16 rekorder!