Dagens utgave av BMW i3 er nylig oppgradert med økt rekkevidde. Men allerede neste år kan det være tid for en facelift av bilen, som også inkluderer ytterligere rekkevidde.
Dagens utgave av BMW i3 er nylig oppgradert med økt rekkevidde. Men allerede neste år kan det være tid for en facelift av bilen, som også inkluderer ytterligere rekkevidde.

Allerede neste år kan BMWs bestselger komme i ny utgave

Kan få enda bedre rekkevidde – og nytt design.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er liten tvil om at det jobbes på spreng med å få på plass nye og bedre elbiler.

BMW har stor suksess her i Norge med sin lille i3, deres første rene elbil.

Den fikk tidligere i år en betydelig oppgradering av batteriene, som nå tilsier at den får en rekkevidde på opptil 300 kilometer. Dermed er den på nivå med nye e-Golf, som kommer neste år.

Men nå ryktes det at BMW ikke er fornøyd med dette. De vil gi i3 enda mer rekkevidde, og dessuten fornye designet.

BMW bestselger får 50 prosent bedre rekkevidde

Facelift

i3 kom til verden i 2013. Og således er det ikke unaturlig at det kan komme en facelift neste år.

Nyhetsbyrået Reuters rapporterer at kilder i BMW-systemet sier det kommer en fornyet utgave i 2017.

Rekkevidden skal bli betydelig bedre enn 300 kilometer, hevdes det. Noe mer konkret om hvor langt den faktisk vil kunne kjøre mellom hver lading, sies det ikke noe om.

BMW i3: Dette er en løp og kjøp-bil

Interiøret i i3 ligner ikke på noe du finner i andre biler. BMW har vunnet en designpris for kreativiteten sin.
Interiøret i i3 ligner ikke på noe du finner i andre biler. BMW har vunnet en designpris for kreativiteten sin.

Norge i særstilling

Selv om vi opplever en voldsom etterspørsel etter elbiler, er det ikke slik i resten av verden. Med noen få unntak, står elbiler for en svært lav andel av totalsalget.

BMW har solgt rundt 60.000 eksemplarer av sine i-modeller siden lanseringen.

Men likevel satses det hardt på denne teknologien. BMW har konkrete planer for den ladbare hybriden og superbilen i8 også. Den skal få bedre rekkevidde, lavere vekt – og dessuten komme i en åpen utgave i 2018.

Ingen kjøper flere elbiler enn nordmenn

Større elbil

Om en løfter blikket enda lenger fram, ligger en helt ny – og større – elbil i støpeformen hos BMW.

Så langt ryktes det at denne bilen vil få et helt spesielt design, men at den likevel vil minne mer om resten av BMW-sortimentet enn dagens i-modeller.

Denne er ventet på markedet i 2021 eller 2022. Innen den tid vil ikke rekkevidde være en "problemstilling", hevder BMW selv.

Per i dag er Opel rekkevidde-sjefen blant mer "folkelige" elbiler – deres Ampera-E skal klare over 500 kilometer. Den kommer på markedet før påske.

Nå er dette Norges mest solgte BMW