Harald Jacobsen fra Arbeiderpartiets stortingsgruppe, mener det ikke er riktig at dyrt ekstrautstyr er fritatt avgifter. 
Harald Jacobsen fra Arbeiderpartiets stortingsgruppe, mener det ikke er riktig at dyrt ekstrautstyr er fritatt avgifter. 

Mener det er feil at Staten sponser  luksusutstyr på Tesla

Nå vil de ha en øvre grense for elbilene.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Ekstrautstyr koster flesk på nye biler. Skal du ha soltak, fine felger, bra lydanlegg og skinnseter, øker prisen på bilen fort, og du må selvsagt betale 25 prosent moms for alt utstyret.

Dette gjelder derimot ikke hvis du kjøper deg en elbil. Her er det ingen avgifter – eller moms – på skinnseter, store felger eller luftfjæring.

Dette får Harald Jacobsen, som er politisk rådgiver for finansfraksjonen til Arbeiderpartiets stortingsgruppe, til å reagere. Han mener at folk med god råd skal betale avgifter på lik linje med alle andre:

– La meg starte med å gjøre det helt klart at Arbeiderpartiet er for at nullutslippsbiler skal ha en rekke fordeler foran biler som forurenser, også på avgiftssiden. Skal vi nå målsettingen om et utslippsfritt nybilsalg om få år er vi avhengig av at den teknologiske utviklingen fortsetter i høyt tempo, slik at nullutslippskjøretøy etter hvert blir et reelt alternativ for folk flest. Med fordelene nullutslippsbiler har i dag, og farten i den teknologiske utviklingen blir de stadig mer konkurransedyktige og et reelt alternativ for stadig flere, sier Jacobsen.

Betaler ikke moms på ekstrautstyret

– Men hva med ekstrautstyret på elbiler, hvordan er avgiftene lagt opp der?

Teslas Utlra Hi-Fi lydsystem, har 12 høyttalere og en 8-toms subwoofer. Pakken koster 20.700 kroner, og er ikke avgiftsbelagt. , 
Teslas Utlra Hi-Fi lydsystem, har 12 høyttalere og en 8-toms subwoofer. Pakken koster 20.700 kroner, og er ikke avgiftsbelagt. , 

– Dagens regelverk fritar nullutslippsbiler for blant annet moms og engangsavgift. Det innebærer at du ikke betaler moms for bilen og heller ikke det fastmonterte (ekstra)utstyret den leveres med. Dersom du ettermonterer utstyr, betaler du moms for dette på lik linje som for andre biler. I praksis innebærer dette at du kan oppgradere til panoramatak, aktiv fjæring, skinninteriør og -seter, hi-fi lydsystem og de grommeste felgene uten å betale moms. På fossilbiler betaler du 25 prosent moms for det samme, sier Jacobsen.

Luksusutstyr Tesla Model S

At man ikke betaler avgifter for luksuriøst ekstrautstyr på elbiler betyr mye for den endelige prislappen på f.eks en Tesla Model S. Hvis vi starter med luftfjæring, så koster det 20.700 kroner. Men hadde du måttet betale moms for luftfjæringen som man må gjøre på merker som Audi, BMW og Mercedes, ville den kostet 25.875 kroner.

Se hva de tar patent på nå

En såkalt «vinterpakke» med luksusutstyr som setevarmer, rattvarmer og oppvarmede spylervæskedyser koster 8.300 kroner på en Tesla Model S. Med moms som på andre luksusbiler ville den kostet 10.375 kroner. Et ultra Hi-Fi lydsystem med 12 høyttalere og en 8-toms subwoofer har lite med miljøgevinst å gjøre, men Tesla-kunden trenger ikke betale moms, og da blir prisen 20.700 kroner, i stedet for 25.875 kroner.

I den såkalte Premium oppgraderingspakken, får man på en Tesla Model S luksusutstyr som dempet LED-interiørbelysning, lysende dørhåndtak, armlener i nappaskinn, dashbord-detaljer i alcantara, ventilerte forseter og elektrisk bakluke. Utstyr som Tesla-kunden ikke trenger å betale en krone i avgift for. Dermed blir prisen 24.800 kroner, i stedet for 31.000 kroner som ville vært prisen hvis Tesla måtte betale de samme avgifter som f.eks Mercedes-Benz og BMW.

Et rettferdig system?

Er dette en rettferdig måte å bruke det norske avgifssystemet på? Nei, mener Arbeiderpartiet, som mener at kjøpere av de dyreste elbilene må ta litt mer av regningen enn de har gjort til nå, ved å sette et tak på hvor stort avgiftsfritak slike biler skal få.

Hvor dette taket skal ligge er ikke fastlagt, men i et intervju med Dagens Næringsliv anslo Aps finanspolitiske talskvinne Marianne Marthinsen dette til å være rundt en halv million kroner.

Dette fikk Abid Raja fra Venstre (og andre nestleder i transport og kommunikasjonskomiteen) til å reagere:

– Det føyer seg inn i den misunnelsen vi ser komme til uttrykk mot Tesla mange andre steder. Dette utspillet kommer fordi Tesla er en flott bil, sa Raja til Dagens Næringsliv, før han skrev et flammende forsvarsinnlegg for Tesla og dens avgiftsfritak i VG under overskriften: «Jeg forsvarer Teslaen min!»

Harald Jacobsen fra AP er skeptisk til avgiftsfritaket for de dyreste elbilene. 
Harald Jacobsen fra AP er skeptisk til avgiftsfritaket for de dyreste elbilene. 

Grense på 500.000

Går vi tilbake til Harald Jacobsen fra AP, er han ikke helt enig med Abid Raja, og har sin mening om statens "finansiering" av luksusutstyr på elbiler:

– Produksjonen av nullutslippsbiler foregår ikke lenger kun på nisjebedrifter. De etablerte bilprodusentene har for lengst kastet seg på og kommer med rimeligere modeller med god rekkevidde, som nye Opel Ampera-e med 500 km rekkevidde, og en beregnet pris på rundt 300.000 kroner. Begrunnelsen for avgiftsfritak for de dyreste bilene er ikke lenger til stede. Arbeiderpartiet har derfor sagt at vi mener det bør settes en grense for hvor stort avgiftsfritak en kan få på nullutslippsbiler.

Denne bilen skal lanseres først i Norge

– Vi mener en grense på om lag 500.000 kroner er rimelig, altså at en kun betaler avgift på den delen av kjøpesummen som overstiger denne grensen. Kjøper du f.eks. en Tesla til 600.000 kroner vil du med vårt forslag betale avgift for 100.000 kroner av kjøpesummen. Kjøper du en mer luksuriøs utgave, med masse ekstrautstyr, vil du måtte betale avgift på dette på lik linje som for andre biler. Vi tror folk flest synes det er rimelig at de som har lyst og råd til å kjøpe de dyreste bilene betaler avgift på lik linje med andre, avslutter Harald Jacobsen.

Mange kjører fortsatt rundt på sommerdekk