Det er store forskjeller på trafikksikkerheten rundt om i verden. Norge er, kanskje litt overraskende, ikke en gang på Topp 5-listen over landene med lavest antall omkomne per 100.000 innbyggere.
Det er store forskjeller på trafikksikkerheten rundt om i verden. Norge er, kanskje litt overraskende, ikke en gang på Topp 5-listen over landene med lavest antall omkomne per 100.000 innbyggere.

Topp 10: Her er landene med de tryggeste veiene

Norge er med – men gjetter du plasseringen?

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Hvert 30. sekund er det noen som mister livet i trafikken et eller annet sted i verden.

Selv om det jobbes knallhardt med å gjøre både biler og veier tryggere, er det ikke til å unngå – ennå – at liv går tapt.

Ifølge statistikk fra WHO (World Health Organization) er det i de fattige landene at risikoen er størst for alvorlige ulykker. Ikke så rart det, ettersom landets og folkets økonomi naturligvis påvirker både veikvalitet og bilpark.

Bilene har utviklet seg mye de siste årene, takket være presset på å få gode karakterer i Euro NCAP og andre sikkerhetstester. Volvo har til og med gått så langt at de har en null-visjon. INGEN skal omkomme i deres biler fra 2020...

Denne ville forbikjørigen kostet sjåføren lappen

Norge langt bak Sverige

Her i Norge er det heldigvis relativt få dødsfall knyttet til trafikkulykker. Men likevel er det slik at ett dødsfall er ett for mye. Dessuten er vi et godt stykke unna pallen, når det kommer til hva som er de tryggeste landene i verden å kjøre bil.

Vi har faktisk 12 land foran oss på listen. Blant annet Sverige, Spania og Nederland. Og det er jo egentlig ganske betenkelig.

10 ting du ikke visste norske lastebiler

– Burde vært best

– Ja, jeg er ikke helt overrasket, selv om vi egentlig har forutsetninger for å kunne være tryggest i verden. Nasjonen har bunnsolid økonomi og KAN bygge meget trygge veier. Nordmenn tjener godt, og kan således unne seg en moderne bilpark, sier Brooms bilekspert, Benny Christensen.

Han tror noe av forklaringen på at vi ikke er på pallen, er for dårlige veier og en eldre bilpark enn nødvendig.

– Hadde ikke biler vært så dyre, hadde flere unnet seg nye biler, det er jo så enkelt. Dessuten har vi et krevende land i forhold til topografi. Og ikke minst har vi vinter og glatte veier flere måneder i året, sier Broom-Benny.

Lamborghini som skolebil? Joda – her er den!

Topp 10

Uansett, her er i alle fall listen, som bygger på WHO sin rapport om veisikkerhet basert på antall omkomne i hele 2015:

10. plass: Norge

Vi har 3,8 dødsfall per 100.000 innbyggere. Gjennom hele 2015 var det ifølge WHO 192 dødsfall tilknyttet trafikk.

9. plass: Spania

Nordmenn valfarter i hopetall til Spania – og kan i alle fall sove godt i vissthet om at der er det enda tryggere å kjøre bil enn i Norge. Spania har 3,7 dødsfall per 100.000 innbyggere. WHO er imidlertid kritiske til de liberale promillegrensene.

8. plass: Singapore / Israel

Disse landene kommer på en delt 8. plass. Begge har 3,6 dødsfall per 100.000 innbyggere. Likevel er WHO kritiske til Singapores liberale promillegrenser også her, samt mangel på et godt regelverk rundt barneseter.

7. plass: Maldivene / Danmark

Delt også her – med 3,6 dødsfall per 100.000 innbyggere.

6. plass: Nederland

3,4 dødsfall per 100.000 innbyggere

5. plass: Sveits

Med 269 dødsfall i trafikken i 2015, ender de på 3,3 dødsfall per 100.000 innbyggere

4. plass: San Marino

Dette bittelille landet har kun 3,2 dødsfall per 100.000 innbyggere.

3. plass: Storbritannia / Kiribati

Begge har 2,9 dødsfall per 100.000 innbyggere. I Storbritannia tilsier det 1.827 dødsfall i 2015. Mens den lille øystaten Kiribati kun hadde 3 dødsfall i hele fjor.

2. plass: Sverige

Våre naboer i øst imponerer. Og alle som har vært på svenskehandel vet noe av grunnen: Veiene. Her er det langt bedre veinett enn i Norge, og det er kun 2,8 dødsfall per 100.000 innbyggere.

1. plass: Mikronesia

Og vinneren er altså lille Mikronesia, som ligger i Stillehavet. De har kun 1,9 dødsfall per 100.000 innbyggere, og kun to dødsfall i hele 2015.

Så dyrt er det å kjøre for fort