Skoda hiver seg på trenden med ladbare hybrider. Først ute er den norske familiefavoritten Superb. 
Skoda hiver seg på trenden med ladbare hybrider. Først ute er den norske familiefavoritten Superb. 

Norsk storselger kommer som ladbar hybrid

Dette er bare den første – flere er på gang...

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

De siste par årene har de ladbare hybridbilene virkelig fått fotfeste.

Disse bilene er utstyrt med bådeforbrenningsmotor og en ladbar batteripakke, som muliggjør elektrisk, og dermed utslippsfri kjøring over kortere strekninger.

Nå står de for rundt 15 prosent av det totale bilsalget her til lands og salgspilene peker bare oppover.

Gleder seg til ladbar Superb

Flere og flere kommer med nye modeller. Nå har også Skoda bekreftet at de har ladbar hybrid på gang.

Først ut vil den romslige familiefavoritten Skoda Superb være. Den lanseres som 2019-modell.

Skoda skal selge 25 % elektrisk, sier Jan Erik Haugen hos den norske importøren. 
Skoda skal selge 25 % elektrisk, sier Jan Erik Haugen hos den norske importøren. 

Etter alt å dømme bygger den på samme teknikk som brukes i en annen suksess, nemlig den ladbare VW Passat GTE. Modellen som virkelig fikk fart på Passat-salget igjen. En stor andel av Passat-salget er nå den ladbare GTE.

– Skoda Superb er en våre aller viktigste modeller og den selger allerede svært bra.

– Vi gleder oss til at vi også kan tilby Superb i ladbar hybrid-utgave i 2019. Det sier Jan Erik Haugen som er informasjonssjef hos den Norske Skoda-importøren.

Denne biltypen har nesten firedoblet salget – på ett år

Først ut som ladbar hybrid er Skoda Superb i 2019
Først ut som ladbar hybrid er Skoda Superb i 2019

25 % elektrisk i 2025.

Men Superb-modellen er bare starten for Skodas del.

– Ja det er nok det. Skoda vil lansere flere modeller, både elektriske og hybrider. Vi har ikke fått informasjon om hvilke modeller det er snakk om ennå. Det er jo et stykke fram i tid, forklarer han videre.

– Men i 2025 er målet at Skoda-salget skal være 25 % elektrifisert - av totalsalget i Europa, og for vår del fordelt på fem elektriske modeller. Enten som ladbar eller hel-elektrisk, avslutter Haugen.

Kjempesmart for noen – ganske bortkastet for andre