Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Da båtene til rolaget Warwick Rowers i England ble ødelagt i 2009, måtte de samle inn penger raskt.

Universitetslaget fant ut at det mest effektive ville være å bruke seg selv – og ro-musklene sine.

De bestemte seg derfor for å lage en bildekalender med seg selv som motiv. Nå har de hatt suksess med sin nakenkalender i flere år, og båtene er for lengst blitt fikset.

– Jeg er Cameron, og jeg er naken for likhet, sier en av roerne i en reklamevideo for årets kalender.

Vil bekjempe homofobi

For det er ikke bare tull og moro som ligger bak roernes nakenkalender. I bunnen ligger et ønske om å forebygge fordommer mot homofile, særlig i idretten.

Overskuddet fra kalendersalget går derfor til forebyggende arbeid mot homofobi i idretten, gjennom organisasjonen Sport Allies.

Ifølge lagets nettside selges kalenderen til over 80 land årlig. I 2013 laget også jentelaget en egen kalender, som fikk stor oppmerksomhet.

– Viktigere enn noensinne

Laget mener at årets valgsjokk med Brexit og Trump gjør arbeidet med å forhindre homofobi viktigere enn noen gang før.

I Storbritannia økte hatkrim mot LGBT-personer med 147 prosent etter Brexit, ifølge The Guardian.

– Disse valgresultatene gjør at trangsynte kan fjerne rettighetene til folk de mener er outsidere. Aldri før har LGBTQ-samfunnet trengt sine heterofile allierte mer, mener Angus Malcolm, produsent av kalenderen til Huffington Post

Ifølge Huffington Post har laget samlet inn over 700.000 norske kroner etter at de startet med kalendersalget i 2009.

Se smakebiter fra kalenderen: