Ikke la deg lure, dette er ingen hvilken som helst taxi. Et lite hint er slissene i frontfangeren - og merket på forskjermen. Under panseret på denne skjuler det seg en skikkelig versting. Faksimile: Finn.no
Ikke la deg lure, dette er ingen hvilken som helst taxi. Et lite hint er slissene i frontfangeren - og merket på forskjermen. Under panseret på denne skjuler det seg en skikkelig versting. Faksimile: Finn.no

Nå får du den til under 1/3 av nypris

Ser ut som vanlig taxi – men her snakker vi ekte familieracer!

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

De siste årene har prisene på biler med stor motor gått betydelig ned i Norge. Og mye tyder på at den trenden fortsetter neste år.

Derfor er det etterhvert svært få biler til salgs i Norge, som koster over 2,4 millioner kroner.

Men for bare noen år siden, var det langt flere. En av dem var Mercedes E-klasse i AMG-utgave. I 2010 kostet en slik 2,1 millioner kroner som stasjonsvogn. Med litt ekstrautstyr, endte prisen gjerne på både 2,3 og 2,4 millioner kroner.

Se video: Dette var verdens råeste stasjonsvogn

Under en tredjedel

Fire år senere, kan du imidlertid gjøre et "kupp" på et slikt råskinn. Vi har funnet en 2010-modell som blir din for under en tredjedel av nyprisen, uten at kilometerstanden er urovekkende høy. 94.000 kilometer er det opplyst at den har gått.

Prisantydningen på eksemplaret vi har funnet er nemlig 739.000 kroner.

Det er naturligvis masse penger for en sju år gammel bil, men likevel. Vi nøler ikke med å si at du får mye bil for pengene her. Vi snakker tross alt om en bil som kan kjøre fletta av en fullblods sportsbil, samtidig som du drasser rundt på hele familien og et lass av bagasje.

Interiøret i 2010-utgaven E-klasse blir brått litt gammelmodig nå som nye E-klasse har satt standarden med sine to store skjermer. Men dette er både funksjonelt og solid, det også.
Interiøret i 2010-utgaven E-klasse blir brått litt gammelmodig nå som nye E-klasse har satt standarden med sine to store skjermer. Men dette er både funksjonelt og solid, det også.

AMG: Disse bokstavene står for mye moro

Lynrask

Hvordan det er mulig? Jo, det kan vi naturligvis takke Mercedes sin tuningpartner AMG for. De sørger nemlig for at denne kraftpakken har en V8-er på 525 hk.

Koblet opp mot en 7-trinns automatgirkasse, brøler den avgårde fra 0-100 km/t på 4,5 sekunder. Da er det ikke mange som henger med.

Nå skal det sies at det kreves relativt perfekte forhold for å oppnå en slik tid. Dette er nemlig fra den tiden der AMG var ensbetydende med bakhjulsdrift. Og med så mye krefter, kan det være utfordrende å unngå hjulspinn ...

Velutstyrt

Om du skulle være opptatt av utstyr, er forresten den bilen vi har kommet over perfekt. Her er det krysset av for det meste. Vi kan jo kjapt nevne noe av det mer eksklusive: TV-tuner, DVD-spiller og surroundanlegg, night vision, radarbasert cruisekontroll, AMG differensialsperre på bakaksel og dynamiske seter med massasje- og antikrengefunksjon.

Med i prisen er også vinterdekk, som ikke alltid er en selvfølge i bilannonser nå for tiden.

Dessuten får du seks måneders garanti. Her ville vi nok forsøkt å forhandle fram en lenger avtale. Det kan være verdt pengene på særlig en slik bil, der det fort blir veldig kostbart om noe ryker.

Kikk her for å se hele annonsen

Verditap videre

Når det gjelder fortsatt verditap, er det ingen grunn til å tro at det skal bråstoppe nå, dessverre. Men det verste er helt klart unnagjort.

Dessuten er det noe med håndbyggede, selvpustende V8-ere. Det blir ikke mange flere av dem. Så du kan fort risikere at dette blir en liten klassiker.

Uansett er det viktigste for verdien videre at du behandler den svært godt. Og får dokumentasjon på alt du gjør.

Mercedes E 63 AMG er fortsatt noe av det råeste som finnes blant familiebiler. Med over 500 hk, gjør den 0-100 km/t på 4,5 sekunder.
Mercedes E 63 AMG er fortsatt noe av det råeste som finnes blant familiebiler. Med over 500 hk, gjør den 0-100 km/t på 4,5 sekunder.

Denne har tapt seg 1,4 mill. kroner på fire år