Her er den i Norge, andre generasjon av Audis SUV Q5.
Her er den i Norge, andre generasjon av Audis SUV Q5.

Denne nybilen har slanket seg nesten 100 kilo

Ruller inn i Norge akkurat nå.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Når andre generasjon Audi Q5 nå har kommet til Norge, er det med en rekke synlige nyheter – og noen som ikke synes så godt, men som likevel er viktige.

Blant de siste er at bilen har vært på en skikkelig slankekur. Sammenlignet med forrige modell, er nemlig vekten redusert med inntil 90 kilo, avhengig av motorisering. Det er gode nyheter for både kjøreegenskaper og forbruk/utslipp. Her følger Audi opp en trend vi har sett hos flere bilprodusenter de senere årene.

Skal ut på turné

Første generasjon Q5 var en stor suksess, også her hjemme. Bilen fikk mye skryt for komfort og kjøreegenskaper. Dessuten var den stor nok til å fungere som fullverdig familiebil. Dermed sikret Audi seg en god andel av salget i denne SUV-klassen.

Nå åpner Audi salget av nye Q5. Samtidig med at prisene ble klare, ankom den første utgaven norsk jord. Den skal ut på en landsomfattende turné og vises frem hos samtlige norske Audi-forhandlere.

Prisene starter på kroner 602 100 kroner.

Q5 er på plass i Norge, samtidig som startprisen har blitt klar.
Q5 er på plass i Norge, samtidig som startprisen har blitt klar.

Litt av en slankekur - storebror gikk ned hele 325 kilo

To motorer

– Vi har store ambisjoner for den nye Q5-en, som har fått mer innvendig plass, mer teknikk og samtidig redusert vekt. Vi er trygge på at den kommer til å befeste posisjonen som en av våre desidert mest solgte modeller. Målet er å selge et firesifret antall Q5 i det norske markedet, sier Harald Edvardsen-Eibak, direktør for Audi i Norge, i en pressemelding.

Nye Q5 har fått mer effektive motorer, i tillegg til at bilen er tilgjengelig med adaptiv luftfjæring for første gang i dette segmentet fra Audi, samt en lang rekke infotainment- og assistentsystemer.

Q5 kommer med følgende motorvarianter i Norge fra starten av:

• 2,0 TDI 190 Hk quattro S tronic, fra kroner 602 100 kroner

• 2,0 TFSI 252 Hk quattro S tronic, fra kroner 739 900 kroner

Audi har fått mye skryt for interiørene sine i mange år, slik ser det ut inne i nye Q5.
Audi har fått mye skryt for interiørene sine i mange år, slik ser det ut inne i nye Q5.

Folkelig bilmerke snobber oppover med SUV

Mer plass

Begge disse alternativene vil være tilgjengelige i kombinasjon med quattro med ultra-teknologi. Den fungerer slik at den kobler fra bakakselen når denne ikke er nødvendig, for å redusere drivstofforbruket.

Systemet kobler lynraskt akselen inn igjen, allerede før den behøves, og på denne måten vil verken kjøreegenskaper eller fremkommelighet bli svekket.

Nye Q5 er 4,66 meter lang, 1,89 meter bred, 1,66 meter høy og akselavstanden måler 2,82 meter. Innvendig byr den på mer plass enn forgjengeren og nøkkelmålene er blant de ledende i klassen.

Fra 200.000 kroner i bruktmarkedet

Da første generasjon Q5 rullet inn på det norske markedet i 2009, hadde den ikke veldig mange konkurrenter i premium-klassen. Det har imidlertid endret seg kraftig fra den gang.

Blant de argeste rivalene er nye Mercedes GLC som er en stor suksess her hjemme. Biler som Jaguar F-Pace, Lexus NX og Land Rover Discovery Sport vil også gjerne ha sin del av kaka – mens Volvo XC60 og BMW X3 snart nærmer seg avløsning, etter mange år på markedet.

PS: Ikke råd til ny Q5? I bruktmarkedet har det skjedd ganske mye med prisene de siste årene. Nå får du 2009/2010-modeller helt ned mot 200.000 kroner. Da må du regne med voksen kilometerstand og gjerne også ganske spartansk utstyrsgrad.

Eksemplarer med kilometerstand rundt 100.000, bra med utstyr og nybilgaranti igjen, får du for rundt 350.000 kroner og oppover.

Norges raskeste SUV-er – blir du overrasket?

Nye Q5 går inn i en klasse med mange tøffe konkurrenter. Siden første generasjon kom har den også fått to
Nye Q5 går inn i en klasse med mange tøffe konkurrenter. Siden første generasjon kom har den også fått to "småbrødre", nemlig Q2 og Q3.

Les testen: Blåser nytt liv i SUV-favoritten