Dette er egentlig en VW Boble fra 1973
Nå er den til salgs i Norge, sjekk prisen!
Enkelte der ute spratt til da de så denne annonsen på finnno nylig. For den uinnvidde kan det ved første øyekast se ut som tidenes kanskje mest legendariske superbil: Lamborghini Countach. Men Til 120.000 kroner?!?
Men så ser man klart og tydelig i annonseteksten: Volkswagen Boble (gammel type). Og dermed skjønner de aller fleste at det dreier seg om et fenomen som på verdensbasis var ganske stort på 70- og tidlig 80-tall: Nemlig replikaer av kjente sportsbiler, i Kit Car-utførelse.
Selger opplyser om at bilen ifølge tidligere eiere ble bygd i Tyskland, men at dette ikke kan dokumenteres. Han har vedlagt bilder av godkjenninger fra Statens Vegvesen, og legger til at bilen mangler EU-kontroll, men at den kan registreres og brukes (noe som ikke alltid er like lett å få til med gamle Kit Cars). Bilen selges nå fordi eieren ønsker at noen skal ferdigstille prosjektet.
Unik i Norge
Som bildene viser er det meste ferdig, men selger opplyser om at en del arbeid må påregnes. Dette inkluderer frontlysfunksjonen med kompressor og luftsylinder. Bilen har nylig fått nytt ledningsnett fra en Ford Granada, og har fått et strøk med ny lakk. ATS-felger er også på plass, med feit gummi.
Slik får du full effekt av vinterdekkene
Selger opplyser om at bilen er pen, unik i Norge og et flott samlerobjekt. Den drar mye oppmerksomhet selv om det kun er en VW Boble. Prisantydning er 120.000 kroner, og selger er åpen for innbytte.
Blasfemi eller helt innafor?
Akkurat slike replikabiler deler gjerne entusiaster opp i to skarpe leire. Mange er negative, og mener det blir blasfemi å prøve å framstille en gammel Boble som en ikonisk Lamborghini. Spesielt siden Lamborghinien var verdens raskeste bil i sin tid, mens Bobla var en av de tregeste nybiler du kunne kjøpe.
På den andre siden har du dem som mener at folk får kjøpe hva de vil, uansett om det er en hjemmesnekret bil basert på en Boble som ser ut som en italiensk sportsbil. Hvorvidt selger kan få 120.000 kroner for bilen, er imidlertid en helt annen sak. Det kan i hvert fall umiddelbart virke som en vel optimistisk salgssum.
Hva er Kit Cars og replikabiler?
For de som ikke er helt familiære med begrepene Kit Cars og Replikaer, kan det være greit med litt ytterligere info. Kit Cars dreier seg som navnet antyder om byggesett (et modellbyggesett heter Model Kit på engelsk). Den mest normale måten de fleste selskapene gjorde det på, var å tilby diverse heftige karosseriformer i glassfiber, som passet til chassiset på en lett tilgjengelig donorbil. Som oftest betydde det VW «Boble» (Type 1) på syttitallet, og Pontiac Fiero på åttitallet.
Stor SUV blir en prisbombe i Norge
Dermed kjøpte man seg bare en gammel Boble, for så å bestille karosseriet fra Kit Car-produsenten, før man monterte det sammen hjemme. Motor hadde man jo fra før, og nye kule interiørdeler var intet problem å finne. Mange av Kit Car-fabrikantene kunne også tilby sine biler ferdige, for de som ikke ønsket å gjøre jobben selv.
I hovedsak tre retninger
Innenfor Kit Cars var det gjerne tre retninger stil og karosserimessig, og alle kunne lages på VW-plattform. Den ene var mer eller mindre selvlagde design, som kunne ha svært oppfinnsomme linjer. Noen lignet på racerbiler fra Can-Am serien, andre lignet på kileformede italienske konseptbiler, mens andre lignet på trettitallets pompøse luksusbiler. Alt var lov!
Klikk her for å se annonsen på bilen
Den andre retningen fokuserte simpelthen kun på å kopiere et allerede kjent design, som MG TF; Shelby Cobra, Porsche 356, Ferrari 250 GTO eller Lamborghini Countach. DIsse bilene er kjent som replikaer.
Den tredje typen, og som ble aller mest populær var såkalte Beach Buggies, og Dune Buggies. Disse finnes det et godt antall med også i Norge.
I takt med strengere krav i bilverdenen, falt interessen for Kit Cars bort, og selv om det fortsatt finnes et utall merker som driver på med det, er salget og mediainteressen minimal,v sammenlignet med glansdagene på syttitallet.