Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Noen oppfatter nok japanske Toyota som litt i overkant traust og fornuftig.

Men det er ikke hele sannheten. Faktum er at de på mange områder har vært både modige og nyskapende. De var veldig tidlig ute med hybrid motorisering – og det samme med sin satsing på hydrogen.

Hvis du synes designet deres er kjedelig, så ta en titt på hydrogenbilen Mirai. Her går de langt utenfor A4-standarden. Kanskje ikke etter alles smak – men kjedelig kan det ikke beskyldes å være.

Nå har de enda en designmodell på gang. Nemlig den kompakte SUV-en C-HR. Dette er en bil Toyota forventer mye av. Også her i Norge.

Som vanlig er vi nysgjerrige og har etter litt klabb og babb klart å få flydd Broom-Benny fra Mallorca, hvor han kjørte den nye Skoda Kodiaq, over til Madrid hvor han nå skal stifte nærmere bekjentskap med Toyota C-HR. C-HR står forresten for Coupe High Rider, om du skulle lure på det.

- Kanskje mer spesiell enn vakker

– Ring, ring...

– Hallo, Benny her.

– Se der ja, er du på plass på det spanske fastlandet og kanskje bak Toyota-rattet også?

– Jepp, riktig begge deler.

– La oss begynne med utseendet: Hvordan vurderer en gammel Volvo-råner fra Lillehammer denne bilen?

– He, he... Hadde du spurt meg tilbake i rånertiden hadde jeg antageligvis dauet av sjokkskader. Men det er jo unektelig en stund siden nå, tiden har gått og biler utviklet seg. Jeg like så. C-HRs linjeføring skal faktisk være inspirert av fasettene på en slipt diamant. Det er virkelig mange linjer og vinkler her. Men fronten er ikke ulik Toyota RAV4, bare litt mer brutal.

– Jeg må vel være så ærlig å si at den er mer annerledes, enn direkte vakker. Men jeg tror det spesielle utseendet vil vokse på oss etterhvert. Det er jo ikke helt ulikt det vi har sett fra Lexus de siste årene. Den er tøffere i virkeligheten, enn på bilder. Og så har den kanskje tidenes rarest plasserte dørhåndtak til bakdørene, med en spesiell profil-linje som går over i den store spoileren over bakruta.

Fra denne vinkelen ligner den egentlig ikke på så veldig mange andre biler... Dette er helt klart dristig av Toyota.
Fra denne vinkelen ligner den egentlig ikke på så veldig mange andre biler... Dette er helt klart dristig av Toyota.

– Bli med over bekken etter vann

Spenstig interiør

– Og plassen om bord?

– Bilen er større enn jeg trodde. Jeg så for meg Nissan Juke-size, men den er mer i gata til Nissan Qashqai. Men også en del mindre enn Toyota RAV4. God plass og gode forseter, ikke kjempeplass i baksetet og ganske stort bagasjerom, er vel kort oppsummert.

– Dessuten er den tøff innvendig. Både moderne, litt leken og, ja tøff. Her går en knallblå dekorstripe gjennom hele bredden av kupeen, og binder sammen dashbordet, dører og infotainmentskjerm, som for øvrig er plassert på toppen av dashbordet. Akkurat den løsningen vil det nok være delte meninger om, rent visuelt, men det bidrar i alle fall til at en slipper å flytte blikket så mye fra veien for å se på den.

Brooms bilguide: Fortell om bilen din

Drivlinje fra Toyota Prius

– Så langt har jeg bare fått kjørt den i bytrafikk. Inntrykket så langt er at den er lettkjørt, snerten og oversiktlig. Dessuten vekker den berettiget oppsikt. Det var flere som stoppet og var nysgjerrige på bilen da jeg tok bilder av den. De spurte på spansk, jeg svarte på min dårlige engelsk, det jeg trodde de spurte om. De så litt forvirret ut da de gikk. Rart det der...

– Men C-HR har presis styring, ganske hardt oppsett på fjæringen og god gassrespons. Den virker rett og slett litt sporty i oppsettet. Motor og drivverk er det samme som vi kjenner fra Prius. Men noe oppgradert. Den leveres også med en 1,2-liters bensinturbo, og skal du ha firehjulstrekk er det den du må velge. Hybriden som etter alt å dømme blir bestselgeren i Norge, trekker på forhjulene.

Topp 10: Disse bilene kjøper Lotto-millionærene

Skal selge mange

– Alt i alt er dette en kul bil. Som faktisk viser at Toyota både tør og kan når de må.

– Den er ikke langt unna Norge heller?

– Nei, de første kundene får sine biler rett over nyttår. Toyota har alt annet enn beskjedne planer for bilen. Så mange som rundt 3.000 håper de på å selge, avslutter Benny før han må haste videre til en pressekonferanse for flere detaljer om bilen.

Han kommer selvfølgelig tilbake med en full test av Toyotas nykommer om kort tid.

Interiøret er ikke like utagerende som eksteriøret, men også her er det mye særpreg.
Interiøret er ikke like utagerende som eksteriøret, men også her er det mye særpreg.

Les også: Dette er en annen viktig SUV-nyhet