Bygger superbil til 1,2 mill. hjemme i garasjen

Superbilen skal få rundt 1.000 hestekrefter.

Garasjen til Radni Molhampour står i stil til hans Lamborghini Gallardo som nå er solgt for å gjøre plass til hans nye prosjekt. ALLE FOTO: Tom Gustavsen, rb.no/Amedia.
Garasjen til Radni Molhampour står i stil til hans Lamborghini Gallardo som nå er solgt for å gjøre plass til hans nye prosjekt. ALLE FOTO: Tom Gustavsen, rb.no/Amedia.

Billøp har de siste 15 årene vært en stor del av livet til Radni. I vinter kommer han til å bruke 1.400 timer på å bygge sin egen Lamborghini Gallardo, skriver RB.no.

I årets sesong har han hatt en Lamborghini Gallardo GT3 FL2 med 600 hestekrefter, men det holdt ikke. Nå skal det bygges nytt med nærmere 1.000 hestekrefter under panseret, til en verdi av 1,2 millioner kroner hjemme i garasjen i Hurdal.

Det er ikke bare bilen til Radni Molhampour som er eksklusiv. Da han innredet garasjen var det viktig å få en helhet i innredning og gjøre alt av deler og verktøy lett tilgjengelig.

– Skal du skru på biler som dette synes jeg det er litt ålreit å gjøre det gjennomført. Det blir mange timer i garasjen i løpet av året, sier Radni Molhampour og smiler lurt.

Bakvingen var for støvete til å bli tatt bilde av, mente Radni som måtte fram med støvkluten til ære for RBs fotograf.
Bakvingen var for støvete til å bli tatt bilde av, mente Radni som måtte fram med støvkluten til ære for RBs fotograf.

Sikret andre plass

Til tross for at han tilbringer mesteparten av tiden i garasjen. Er det racing som er hurdølingens store lidenskap.

– Vi deltar i klassen Gatebil Extreme og endte på andreplass i årets sesong. Der skjønte vi raskt at 600 hestekrefter ikke holder, sier Molhampour.

Gjennom 15 år har han deltatt som fører og teamsjef, men de siste årene har han overlatt kjøringen til andre.

– Du må på ett eller annet tidspunkt stikke fingeren i jorda og være ærlig på at andre er bedre førere enn deg, sier han.

Delene på dette bordet koster alene 180.000 kroner, forteller Radni.
Delene på dette bordet koster alene 180.000 kroner, forteller Radni.

Lager egne deler

I 15 år sverget Radni til Nissan, men til slutt ble han lei og så seg om etter et nytt prosjekt. Da endte han til slutt opp med en Lamborghini Gallardo GT3.

– På mange måter er dette en guttedrøm. Jeg skulle gjerne hatt en slik som jeg kunne kjøre lovlig på veien, men det blir nok med drømmen, smiler han.

Ikke overraskende er reservedelene til Lamborghini langt mer kostbart enn delene til Nissan. Det fikk han erfare allerede under sitt første løp med ny bil i 2015. På Vålerbanen gikk det galt da ett av bakhjulene punkterte og bilen skar av banen.

– Jeg fant fort ut at det kostet mye penger for Lamborghini-deler. En bakskjerm alene koster 30.000 kroner og splitteren bak koster 60.000.

Derfor har han funnet seg samarbeidspartnere både lokalt og ute i Europa.

– Da kan jeg lage reservedelene selv til en brøkdel av prisen. Noe av det morsomste med dette er å finne på nye ideer og smarte løsninger som gjør bilen både raskere og billigere, sier han fornøyd.

Til tross for dette har han ikke utdanning som mekaniker.

– Nei, jeg har jobbet som selger i alle år, så det aller meste er selvlært, samt at jeg har med mange flinke folk rundt meg.

Her er selve hjertet i bilen. Denne motoren skal bli enda råere i løpet av vinteren.
Her er selve hjertet i bilen. Denne motoren skal bli enda råere i løpet av vinteren.

Billøp har de siste 15 årene vært en stor del av livet til Radni. I vinter kommer han til å bruke 1.400 timer på å bygge sin egen Lamborghini Gallardo.

I årets sesong har han hatt en Lamborghini Gallardo GT3 FL2 med 600 hestekrefter, men det holdt ikke. Nå skal det bygges nytt med nærmere 1.000 hestekrefter under panseret, til en verdi av 1,2 millioner kroner hjemme i garasjen i Hurdal.

Det er ikke bare bilen til Radni Molhampour som er eksklusiv. Da han innredet garasjen var det viktig å få en helhet i innredning og gjøre alt av deler og verktøy lett tilgjengelig.

– Skal du skru på biler som dette synes jeg det er litt ålreit å gjøre det gjennomført. Det blir mange timer i garasjen i løpet av året, sier Radni Molhampour og smiler lurt.

Sikret andre plass

Til tross for at han tilbringer mesteparten av tiden i garasjen. Er det racing som er hurdølingens store lidenskap.

– Vi deltar i klassen Gatebil Extreme og endte på andreplass i årets sesong. Der skjønte vi raskt at 600 hestekrefter ikke holder, sier Molhampour.

Gjennom 15 år har han deltatt som fører og teamsjef, men de siste årene har han overlatt kjøringen til andre.

– Du må på ett eller annet tidspunkt stikke fingeren i jorda og være ærlig på at andre er bedre førere enn deg, sier han.

Det er blitt mange pokaler på Radni de siste årene. – Fordeler du pokalene ut ifra hvor mye penger som er brukt er de ganske dyre, forteller han og ler.
Det er blitt mange pokaler på Radni de siste årene. – Fordeler du pokalene ut ifra hvor mye penger som er brukt er de ganske dyre, forteller han og ler.

Nytt racingteam

I år har teamet bestått av kun Radnis Lamborghini. Neste sesong vil det derimot være tre Lamborghinier til start, alle bygget om og eid av hurdølingen.

– Det er et kick å bygge opp bilene og drive med racing. I det ene sekundet leder du racet, men i det neste kjører sjåføren din av banen og ødelegger bilen. Det blir mange oppturer og nedturer i løpet av en sesong.

Molhampour har det siste året selv valgt å være hovedsponsor for racingteamet.

– Jeg og Kenneth Moen (teamføreren) startet opp med å selge energidrikken «Mad Croc» tidligere i år. Da valgte jeg å bli hovedsponsor, siden jeg var lei av å jage sponsorer. Det er utrolig mye arbeid. Neste år vil alle bilene kjøre med den samme dekoren som vi har hatt i år, forteller han.

60 prosent business

Radni er klar på at bygging av en ny bil som vil ta 1.400 timer i tillegg til å administrere hele teamet, tar mye av hans fritid.

– Jeg pleier å si at det er 60 prosent business og 40 prosent skruing, mekking og racing. Som regel holder jeg på i garasjen fra fem om ettermiddagen til tolv-ettiden på natta. Heldigvis har jeg en tålmodig kone, smiler han.

Faktaboks:

Lamborghini Gallardo GT3 FL2 2014.

Motor: 5,2 l V10 med 600+ hestekrefter.

Racingteam: Mad Croc/Brian James Trailer.

Fører: Kenneth Moen.

Teamsjef: Radni Molle Molhampour.

Racingteamet stiller i klassen Gatebil Extreme og endte på andreplass i årets sesong.

Neste sesong vil teamet bestå av tre Lamborghini Gallardo, der den ene skal bli bygget helt fra bunn av i vinter.

Molhampour regner med å bruke 1.400 arbeidstimer på å få bilen klar til mai.

Verdien på bilen som blir en Gallardo Twin Turbo skal være rundt 1,2 millioner kroner.

KILDE: Mad-Croc/Brian James Trailers/Gatebil

Les flere bilsaker i RBs motormagasin her

Gatebil-Azim: – Rullestol var aldri et alternativ