Listhaug-kritikk var reklamestunt

NOAS sto selv bak Facebook-stuntet som samlet inn flere millioner til asylorganisasjonen, men avviser at de ikke var åpne om det fra start.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Mandag kveld postet skuespiller Kristoffer Joner et innlegg på Facebook, hvor han oppfordret folk til å donere penger til Norsk organisasjon for Asylsøkere (NOAS) i innvandrings- og integreringsminister Sylvi Listhaugs navn.

Innlegget tok fullstendig fyr blant det norske folk, og gjorde at NOAS satte ny innsamlingsrekord. Tirsdag morgen var 2,6 millioner kroner samlet inn.

I innlegget fremsto det som at dette var en idé Joner selv hadde fått, og at han deretter hadde kontaktet NOAS for å få i gang prosjektet.

«Jeg har vært i dialog med NOAS - Norsk organisasjon for asylsøkere, og oppfordrer alle til å gi et bidrag på 100 kroner til deres arbeid – i Sylvi Listhaugs navn», skriver skuespilleren.

Reklamebyrå står bak

Nå sier NOAS at det er dem selv, med reklamebyrået Anorak i ryggen, som står bak innlegget. Generalsekretær Ann-Magrit Austenå forklarer at Joner er god venn med lederen av reklamebyrået.

– De snakket om asylpolitikk, Listhaug og NOAS, og da var det Joner som ønsket og gå ut med en reaksjon, og vi ble kontaktet tilbake for å spørre om vi kunne tenke oss å være formål for det, sier hun.

Austenå mener ikke at det var uetisk å la det virke som at Joner selv sto bak prosjektet på Facebook.

– Han får profesjonell hjelp til noe han ikke kan. Det er hans meninger. Dette er som be en profesjonell fotograf om å ta et godt bilde av seg, mener Austenå.

Avviser kritikk

TV 2s Facebook-side reagerer flere på at det ikke var bedre opplyst at NOAS selv sto bak Facebook-innlegget til Joner.

Austenå mener imidlertid at NOAS har vært åpne om at innlegget var en del av en reklamekampanje for dem.

– Dette er det Joner mener, og han har fått hjelp til å formidle det. Vi har jo ikke vært lukket om det heller, sier hun.

– Det var ingen som i går kveld visste at dette var et reklamestunt?

– Dette var ikke et reklamebyrå-stunt. Dette var en kommunikasjon som han står bak, og som vi var inne i og samarbeidet om for at innholdet blir riktig, sier hun.

I går heiet jeg på Joner. I dag tenker jeg at det hadde vært ok om #Noas og Joner hadde fortalt om at reklamebyrå var benyttet.

— Shazia Sarwar(@ShaziaSarwar) 22. november 2016

– Jeg synes det er underlig å mistenkeliggjøre at Kristoffer Joner ikke mener det han sier og skriver, sier Austenå.

– Hadde det ikke vært bedre om alle kortene ble lagt på bordet med én gang?

– Jeg skjønner ikke hvilke kort som skulle vært lagt når. Skulle vi gått ut og varslet redaksjoner om at Kristoffer Joner på et eller annet tidspunkt kommer til å gå ut med en Facebook-melding?

Kan få penger tilbake

I det omdiskuterte Facebook-innlegget tar Joner et oppgjør med Listhaugs innvandringspolitikk, og ber samtidig alle om å donere 100 kroner til NOAS.

Alle bidragene bes gjøres i Listhaugs navn, som da vil motta et takkebrev for hvert enkelt bidrag.

«For hver eneste donasjon som kommer inn, vil Sylvi Listhaug motta et personlig takkekort fra NOAS. Mitt håp er at hun skal få et trailerlass. Og føler skammen», skriver Joner.

– Hvis noen synes at fremgangsmåten i denne saken ikke har vært fullt ut redelig, vil de da få pengene sine tilbake?

– Ja altså, hvis det kommer noen sånne henvendelser, men det ville overraske meg veldig. Vi har ikke noe ønske om å lure noen som helst, og jeg kan egentlig ikke forstå at det skal være noe lureri i dette, avslutter Austenå.

Kristoffer Joner har ikke besvart TV 2s henvendelser tirsdag morgen.