Snart skal bestselgeren gå mye lenger

Dessuten får den en verdensnyhet.

Slik kan det se ut innvendig i den faceliftede utgaven av e-Golf, som kommer til Norge i mars. Merk at det er et helt nytt infotainmentsystem, og at du kan få digitale instrumenter.
Slik kan det se ut innvendig i den faceliftede utgaven av e-Golf, som kommer til Norge i mars. Merk at det er et helt nytt infotainmentsystem, og at du kan få digitale instrumenter.

VW var ikke først ute med elbil – men da de først kom, traff de godt. Nå har de både e-up! og e-Golf på markedet, og begge har blitt storselgere.

Faktisk er hver tredje Golf som selges elektrisk. Når vi i tillegg vet at dette er Norges desidert mest solgte bil, er det lett å forstå at denne nyheten er viktig for mange.

VW opplyser at nye e-Golf får en teoretisk rekkevidde på solide 300 kilometer, en betydelig økning fra 190 som er tallet for nåværende utgave.

I tillegg til betydelig bedre rekkevidde får e-Golf en facelift, som inkluderer en del spennende nyheter på utstyrsfronten – og kraftigere motor.

Først i sin klasse

VW opplyser at den nye rekkevidden på 300 kilometer er målt etter NEDC-normen, og at dette tilsier en reell rekkevidde på 150-200 kilometer på vinterføre. På sommerføre mener VW at du skal klare 200-300 kilometer.

Det nye batteriet kan lades på én time ved bruk av 40 kW DC-lading.

Effekten har også hevet. Neste år blir e-Golf levert med 136 hk / 290 Nm. Det er 20 hk og 20 Nm dreiemoment mer enn dagens modell. Dette gjør at den skal klare 0-100 km/t på 9,6 sekunder.

Det er noen relativt små endringer på designet - men fronten har fått nye lykter, litt modifiserte frontfanger og det er nye baklys.
Det er noen relativt små endringer på designet - men fronten har fått nye lykter, litt modifiserte frontfanger og det er nye baklys.

Derfor kan brukt elbil være en dårlig investering

Verdensnyhet

e-Golf kommer også som første elbil med et bevegelsesstyrt infotainmentsystem som standardutstyr. Hele infotainmentsystemet er utbedret, og skjermen er nå på 9,2 tommer. e-Golf blir eneste modell i kompaktklassen som tilbyr dette.

Inkludert i standardutstyret blir også varmepumpe, parkeringssensor foran og bak og lys- og siktpakke.

Som ekstrautstyr kan du også velge Active Info Display, da får du de nye digitale instrumentene som er dynamiske og kan endres etter ønske.

Derfor bør du vente med å kjøpe bestselgeren

Kommer i mars

Utvendig vil e-Golf nyte godt av de samme designoppdateringene som ble presentert for hele Golf-porteføljen for kort tid siden. Det betyr blant annet at e-Golf vil få en oppdatert støtfanger både foran og bak samt nye LED-lys både foran og bak.

De første bilene er ventet til Norge i april 2017. Forhåndssalget starter så snart prisene er klare.

Les vår test av dagens e-Golf her

Mange om beinet

At e-Golf får en såpass omfattende facelift er viktig, for elbilmarkedet har utviklet seg mye de siste par årene. Hyundai har blant annet kastet seg inn på markedet, med sin Ioniq. Mens både BMW (i3) og Nissan (Leaf) har videreutviklet sine modeller til å gi en oppgitt rekkevidde på henholdsvis 300 og 250 kilometer.

Og ikke nok med det: Den kanskje mest interessante elbilnyheten på en stund, er det Opel som står for. Deres Ampera-e kommer neste år, med en klasseledende rekkevidde på hele 500 kilometer.

Det blir tøffe tak om elbilkundene neste år, med blant annet ny e-Golf og Opels nye elbil, Adam.
Det blir tøffe tak om elbilkundene neste år, med blant annet ny e-Golf og Opels nye elbil, Adam.

– Det viktigste er å slippe bompenger