Disse bruktbilene kan det nok være best å styre unna

Rimelige å kjøpe, men...

De var drømmebiler da de var nye, fra venstre BMW X5. Mercedes ML og Volvo XC90. Nå er prisene så lave at veldig mange har råd til å kjøpe. Men det er slett ikke sikkert det er smart...
De var drømmebiler da de var nye, fra venstre BMW X5. Mercedes ML og Volvo XC90. Nå er prisene så lave at veldig mange har råd til å kjøpe. Men det er slett ikke sikkert det er smart...

SUV er drømmebilen for veldig mange norske bilkjøpere.

Øverst på drøm-lista står ofte de store premium-SUVene. En biltype som for alvor har tatt av de siste 15 årene og som mange med god økonomi har kjøpt nye.

Men hva om økonomien ikke er så romslig, men du likevel har lyst på en slik bil? Da er bruktmarkedet løsningen, og der kan du nå få stor drømme-SUV til en svært hyggelig pris. Så spørs det hvor smart det i praksis er...

Billig for en drømmebil

Brooms bilekspert Benny Christensen følger tett med på bruktbilmarkedet. Gjennom eksperttjenesten Spør Benny her på Broom, er han også i kontakt med veldig mange som skal kjøpe bruktbil. Gjengangere her, er godt brukte eksemplarer av biler som BMW X5, Mercedes ML og Volvo XC90.

– Jeg tror mange nesten får et lite sjokk når de sjekker bruktprisene på eldre eksemplarer av disse nå. Du får tilsynelatende fine biler helt fra rundt 100.000 kroner. Det er billig for en drømmebil! Og da skjønner jeg også at mange lar seg friste. Dessverre er det nok lurt å tenke seg om minst en gang før man går videre og kjøper en slik bil, mener Benny.

Mercedes var svært tidlig ute da de lanserte første generasjon ML. Dette er en stor og komfortabel bil med 4x4, men kvaliteten var temmelig ujevn i starten.
Mercedes var svært tidlig ute da de lanserte første generasjon ML. Dette er en stor og komfortabel bil med 4x4, men kvaliteten var temmelig ujevn i starten.

Brukt SUV: Kult, men risikofylt

Mye problemer i starten

– Så her er du rene gledesdreperen?

– He he, ja! Det er ikke en rolle jeg trives spesielt godt med, men samtidig: Det er nå en gang jobben min å fortelle ting som de er. I dette tilfellet tror jeg også jeg har reddet mange fra å gå på en alvorlig økonomisk smell i ettertid. Jeg har selv jobbet som kundemottager på bilverksted, noe av det minst hyggelige der var å fortelle folk hva store reparasjoner egentlig kostet. Det var mange som rett og slett ble fortvilet og ikke visste hvordan de skulle få endene til å møtes. Det unner jeg ingen å oppleve, sier Benny.

– Men hvorfor er disse bilene så skumle?

– For det første var det mye problemer med dem, særlig i starten. Og det er jo de eldste utgavene som er rimeligst i bruktmarkedet, og dermed appellerer til flest. Dessuten begynner de å trekke på årene. Når en bil blir 10-15 år gammel, kan i prinsippet alt skje. Når kvaliteten da i utgangspunktet er litt frynsete, blir det en skummel kombinasjon. Mange har også gått langt. Dette er tunge biler, det betyr ekstra slitasje på alt fra understell til dekk. Og så er både deler og verkstedtimer dyre. I sum betyr det at du bør ha en betydelig pengesum i bakhånd til det skjer noe. For det vil det gjøre, mener Benny.

BMW hadde stor suksess med sin første X5, den ble starten på en stor SUV-satsing fra tyskerne.
BMW hadde stor suksess med sin første X5, den ble starten på en stor SUV-satsing fra tyskerne.

– Slike verkstedpriser er en hån mot vanlige folk

Skummelt å kjøpe

Hans råd er klart: Skal du kjøpe eldre premium-SUV, gjelder det å legge mest mulig penger i kjøpet. Det er veldig sjelden smart å velge den rimeligste bilen du kommer over:
– Servicehistorikk og godt vedlikehold er helt avgjørende her. Det som ofte skjer er at første og kanskje andre eier er nøye og passer svært godt på. Men når bilen begynner å bli gammel og ikke lenger er verdt så mye, lar man det skure og gå mer. Servicene blir tatt på et bakgårdsverksted, eller kanskje droppet helt. Det blir lengre mellom oljeskiftene og nødvendig reparasjoner utsettes lengst mulig.

– Slike biler er det virkelig skummelt å kjøpe, men dessverre er det mange som lar seg friste av lav pris. De har råd til å kjøpe den, men kanskje ikke råd til å eie den, sier Benny.

Trodde du dette var billig i Sverige?

Penger i bakhånd

– Men hvis man likevel SKAL ha en bil som dette?

– Som sagt: Det er lurt å strekke budsjettet mest mulig, kjøp en best mulig bil. Det beste kjøpet er ofte en bil som har hatt færrest mulig eiere, aller helst bare én. Komplett servicehefte og gjerne også fersk EU-kontroll er viktig. Dessuten at kilometerstanden ikke er altfor høy.

– Men jeg ville heller kjøpt en velholdt bil som har gått noe lengre, enn en bil med lavere kilometerstand med mer ruskete historie. Sjekk også dekkene. Åtte nye dekk til en stor SUV koster mange tusenlapper. Og igjen: Sørg for å ha noen penger i bakhånd, det kommer du til å trenge hvis du går for en av disse, avslutter Benny.

Les mer om alle disse bilene i Brooms bruktbilguide – her:

Første generasjon Volvo XC90 er en bil mange har drømt om. Dessverre var kvaliteten temmelig frynsete.
Første generasjon Volvo XC90 er en bil mange har drømt om. Dessverre var kvaliteten temmelig frynsete.

I andre enden: Dette er SUV-en med færrest feil