Audi satser hardt på nye A5. Nå lanseres Sportback-utgaven i Norge, 
Audi satser hardt på nye A5. Nå lanseres Sportback-utgaven i Norge, 

Håper 500 nordmenn skal kjøpe – her er prisene

Dette blir den mest populære varianten.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Da Audi lanserte første generasjon A5, måtte selv de mest innbitte skeptikerne innrømme at det var en lekker bil. Tidløst og nedtonet eleganse, med røtter tilbake til den legendariske modellen urquattro.

I år har de kommet med generasjon nummer to av designmodellen sin.

Her er det åpenbart at Audi har valgt å ikke ta noen drastiske steg i forhold til designet på forgjengeren. Og hvorfor skulle de egentlig det, så vellykket som den var?

Coupe-utgaven av A5 er lanserte allerede, cabrioleten også. Nå er det femdørs kombimodellen sin tur, Sportback. Og det er den modellen nordmenn flest vil velge. Audi Norge håper å selge 500 utgaver av A5 neste år.

Dyrt og deilig fra Audi

Startprisen

Prisene på A5 Sportback starter på 503.200 kroner. Da får du den med 190 hesters dieselmotor og S-tronic automatgir.

Hvis du skal ha quattro firehjulsdrift, øker prisen til 547.900 kroner.

Med 3-liters dieselmotor på 218 hk, med quattro og S-tronic, starter prisen på 600.200 kroner.

Bensinmotorer

Akkurat nå om dagen, er det kanskje vel så interessant å se på bensinmotorer. Her er det for øyeblikket kun én. Men det er til gjengjeld en skikkelig godbit. 3-liters TFSI-en yter solide 252 hk.

Startprisen på denne kraftpakken er 619.000 kroner, i Sportback-utgaven.

– Motorene har et utslipp som er inntil 22 prosent lavere enn forrige generasjon, noe vi selvsagt er stolte av, sier Harald Edvardsen-Eibak, direktør for Audi i Norge.

Atletisk

Den lange akselavstanden kombinert med korte overheng og den lange fronten forsterker det dynamiske designet.

Skulderlinjen som har fulgt A5-modellene siden lanseringen er i den nye modellen denne enda tydeligere enn før.

Men det er kanskje på innsiden at de viktigste endringene har skjedd.

Stians Audi skiller seg ut fra mengden

Mer moderne

Her var nemlig forrige generasjon A5 grundig på bakbeina mot slutten. Særlig sammenlignet med hva de nye Audiene har å by på.

Med det nye infotainmentsystemet er de tilbake der Audi hører hjemme – helt i toppen på både brukervennlighet og opplevd kvalitet.

Sportback er dessuten blitt større i alle retninger. Kupeen er nå 17 millimeter lengre, bredden i forsetene er økt med 11 millimeter og beinplassen i baksetet er 24 millimeter større.

Med 480 liter bagasjeplass er A5 Sportback også blant de beste i klassen på dette området.

Audi-styling: Her har noen gjort en grov bommert ...

Endringene på utsiden er kanskje ikke så store, men innvendig har det skjedd mye. Nå er det veldig i tråd med det du finner i nye Audi A4.
Endringene på utsiden er kanskje ikke så store, men innvendig har det skjedd mye. Nå er det veldig i tråd med det du finner i nye Audi A4.

Nye assistentsystemer

Som et alternativ til de tradisjonelle instrumentene, kan A5 Sportback også leveres med Audi virtual cockpit. Den høyoppløste skjermen i dashbordet måler 12,3 tommer, og gir føreren tilgang til relevant info i enhver situasjon.

En rekke assistentsystemer kan hjelpe sjåføren.

A5 Sportback har blant annet en unnamanøver-assistent som aktiveres dersom bilen må kjøre rundt en hindring for å unngå en kollisjon.

Basert på data fra kameraet i fronten, samt fra de ulike assistentsystemene, regner den ut en anbefalt linje på et brøkdels sekund.

I tillegg til detteS leveres A5 Sportback også med systemer som turnassist, parkeringsassistent, varsling for kryssende trafikk bak, kamerabasert trafikkskiltgjenkjenning, Audi active lane assist og Audi side assist.

Nå har den blitt oppnåelig for mange