Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Optikerkjeden Synsam har den siste tiden rullet ut en storstilt reklamekampanje for sitt nye brilleabonnement. «Abonnement på briller», «Få tre par briller fra 199 kroner», lover Synsam.

At abonnementet krever en bindingstid på minimum to år og at totalprisen kan bli opptil 25.000 kroner i løpet av disse årene holder kjeden godt skjult.

Ulovlig reklame

Nå får brillekjeden kraftig kritikk av Forbrukerombudet, som har gått igjennom hele kampanjen etter at en forbruker klaget den inn.

Forbrukerombudet mener Synsam bryter markedsføringsloven på opptil flere punkter og at kampanjen er egnet til å villede forbrukerne.

– At forbrukerne binder seg for 24 måneder må komme fram i markedsføringen. I tillegg mener vi en bindingstid på over 12 måneder er veldig problematisk, sier Jo Gjedrem, fagdirektør i Forbrukerombudet.

Han legger til at når man opererer med bindingstider må totalprisen fremgå av markedsføringen og at Synsam svikter også på dette punktet.

– Det er mange ting i denne kampanjen som er problematisk, sier Gjedrem og opplyser at de har bedt Synsam om å endre, eller stoppe markedsføringen.

– Dyrt i lengden

Anne Asalia Gundersen er på jakt etter nye briller. For henne ville et brilleabonnement hos Synsam komme på 349 kroner i måneden, med en totalpris på 8376 kroner etter to år. Etter to år er ikke engang brillene hennes.

Velger hun å kjøpe ut brillene etter tre år, kan hun det mot å betale én ekstra

Anne Asalia Gundersen sier et brilleabonnement ikke er noe for henne. Foto: TV 2
Anne Asalia Gundersen sier et brilleabonnement ikke er noe for henne. Foto: TV 2

Hvis hun velger å kjøpe ut brillene etter tre år, kan hun det, mot n ekstra måneds leie.

– Det blir litt dyrt i lengden, sier Gundersen, som ikke tenker at et slikt abonnement er aktuelt for henne.

Når TV 2 hjelper deg lar folk på gata få finelese abonnementsvilkårene er det få som synes det fremstår som et attraktivt tilbud.

– God avtale

Administrerende direktør i Synsam Norge AS, Johan Baklund, mener dette er en god avtale for kunder som ikke ønsker å eie brillene selv.

– Jeg har selv abonnement, min kone har abonnement og mine barn har abonnement. Hvis du trenger flere par briller så er det en utfordring at synet forandrer seg hele tiden. I dette abonnementet er alle endringskostnadene du ellers ville hatt, inkludert i prisen, sier han i et intervju med TV 2 hjelper deg.

Baklund sier videre at Synsam tar pålegget fra Forbrukerombudet til etterretning og at de allerede er i gang med å endre kampanjen.

Sjef i Synsam, Johan Baklund, mener avtalen er god for kundene. Foto: TV 2
Sjef i Synsam, Johan Baklund, mener avtalen er god for kundene. Foto: TV 2

– Vi er ikke tjent med at kommunikasjonen er utydelig og med en gang vi fikk vite om dette gikk vi inn og rettet opp i det, sier han.

Han avviser at kjeden bevisst holder tilbake informasjon som er til ulempe for kunden.

Baklund mener at de har forsøkt å være tydelige, men at brilleabonnement er noe helt nytt og at de ikke har hatt retningslinjer å følge. Synsam er imidlertid uenige med Forbrukerombudet i at 24 måneders bindingstid er ulovlig og har derfor initiert en videre dialog om dette.

Dersom noen kunder føler seg lurt inn i avtalen inviterer Baklund dem til å kontakte Synsam for videre dialog.