TRØBBEL: Noen ganger slår mobiltelefoner seg av når det passer minst.
TRØBBEL: Noen ganger slår mobiltelefoner seg av når det passer minst. Foto: Alexander Klanderud/TV 2

Krever svar fra Apple:

– iPhone slår seg av selv om det er strøm igjen

Kinesiske forbrukere opplever at smarttelefonene deres slår seg av – til tross for at det er over 50 prosent strøm igjen. Hvis du opplever det samme, kan det være utfordrende å klage.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Forbrukerorganisasjonen China Consumers Association (CCA) har bedt teknologigiganten Apple om å undersøke et betydelig antall rapporter fra iPhone 6- og iPhone 6s-eiere om at smarttelefonene slår seg av på egenhånd.

Dette skriver nyhetsbyrået Reuters.

Ifølge organisasjonen forteller brukerne at telefonene slår seg av til tross for at det er mellom 50 og 60 prosent strøm igjen. Fenomenet oppstår i miljøer hvor det er romtemperatur eller kaldere.

– I lys av at Apple iPhone 6 og iPhone 6s har et betydelig antall brukere i Kina, og antall personer som har rapportert dette er ganske mange, har China Consumer Association allerede sendt en forespørsel til Apple, skriver organisasjonen på sin nettside, ifølge nyhetsbyrået.

Det fremstår imidlertid som noe uklart om mobilene kan startes ved å koble dem til en lader. Reuters skriver at dette ikke er tilfelle, mens andre skriver at grepet får liv i telefonene. Å koble iPhonen til en datamaskin kan også være en mulig løsning, skriver Digital Trends.

– Mange klagesaker

I ulike forum på internett forteller også nordmenn om iPhoner som skrur seg av på egenhånd.

– Har en 6s som plutselig tror den er tom for strøm, setter i lader og tar den ut så virker den. Dette skjer hver gang når batteriet er rundt 50 prosent, skriver en bruker i iPod1s forum.

Forbrukerrådet opplyser imidlertid at de ikke har plukket opp samme trend som den kinesiske organisasjonen.

– Når en mobiltelefon oppfører seg slik så kan det skyldes flere forhold. Hvis en hel serie av mobiletelefoner oppfører seg på den måten kan man raskt tale om en mangel ved modellene. Vi har ikke plukket opp en slik trend blant norske forbrukere knyttet til iPhone 6 som CCA har bemerket, men antallet klagesaker på slike telefoner er rimelig høyt, skriver Ingeborg Flønes, direktør for forbrukerservice, i en e-post til TV 2.

I Norge har Forbrukerrådet i perioden 01.01.2016 – 17.11.2016 mottatt 731 klagesaker på mobiltelefoner. 276 av disse sakene gjelder iPhone.

– Utfordrende å dokumentere

Flønes skriver at det er forbrukeren som må dokumentere at telefonen har en teknisk mangel – dersom telefonen er mer enn et halvt år gammel.

– Hvis feilen inntrer før det har gått 6 måneder, må selgeren dokumentere at det ikke er en mangel ved telefonen. Typisk ved å bevise feilbruk eller skader. Etter det har gått 6 måneder er det forbrukeren som må bevise at det er en mangel. Det betyr at forbrukeren må dokumentere teknisk at telefonen har en mangel. Det kan bli utfordrende når det er enkeltstående tilfeller.

– Der det dukker opp et stort antall likeartede saker kan det stille seg annerledes, hittil har vi ikke erfart det i Norge, fortsetter hun.

TV 2 har kontaktet Apples norske PR-team, men har så langt ikke fått svar på vår henvendelse. Selskapet har heller ikke kommentert saken overfor nyhetsbyrået Reuters.