Dette blir top-of-the-line for noen få heldige kunder.
Dette blir top-of-the-line for noen få heldige kunder.

Denne skal lages i bare 300 eksemplarer

Mercedes gir deg all tenkelig luksus.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I 2011 ble Maybach avlivet. Den superkostbare toppmodellen ble en flopp, og det virket som navnet Maybach var sendt tilbake til sin førkrigsgrav. Men så gjorde man plutselig en liten helomvending, og navnet Maybach kom tilbake.

Ikke som en egen toppmodell som tidligere, men heller som en eksklusiv modellrekke som følger Mercedes S-klasse. Det gjør kostnadsbildet et helt annet, og ved å lage Maybach-modellene som det ypperste av S-klasse blir de også profitable fra dag en.

Her kjører du virkelig cabriolet på første klasse.
Her kjører du virkelig cabriolet på første klasse.

Ikke spart på noe

Etter Maybach-versjoner av S500, S600 og Pullman-modellene, er nå turen kommet til S-klasse Cabriolet: Resultatet er den pompøse Mercedes-Maybach S650 Cabriolet, hvor det ikke er spart på noe som helst. Ifølge Mercedes selv blir det den ultimate takløse luksusbilen i serieproduksjon (en påstand som Bentley og Rolls-Royce neppe er enige i...) .

Dette er verdens raskeste SUV

Av nye eksklusive elementer nevnes en ny frontstøtfanger og utstrakt bruk av krom for å synliggjøre ambisjonen om kompromissløs luksus, sammen med 20-tommers smidde Maybachfelger. Ifølge Mercedes laget i kraftfull design, og det er ikke så rart da de ligner en god del på de vakre turbinfelgene som Pontiac Firebird Trans-Am Turbo hadde i 1980/81.

En drøm å se til innvendig.
En drøm å se til innvendig. Foto: Daimler AG

Alt er standard

Innvendig kan man velge mellom ni ulike fargekonsepter, med alt fra nøttebrunt til pastellgult/sort. Setene er av perforert skinn (med fossefall-look) med utsøkt hanskekvalitet, som igjen har et håndsydd diamant-mønster. På sidene finner man Maybach-logoen, som også er innprentet i baksiden av nakkestøttene.

Slik kommer du lengre med elbilen i vinter

På koppholderen finner man et kromskilt som sier 1 of 300, mens rattet også har Maybach-skrift nederst. Alt som er ekstrautstyr på vanlig S-klasse Cabriolet, som f.eks Swarovski-lysene er standard på Maybach-versjonen.

Her ser man reisesettet som følger med bilen.
Her ser man reisesettet som følger med bilen. Foto: Daimler AG

Velkomstpakke og reisesett

Med på kjøpet får man også et «The Affinity» reisesett, som består av to store, og to litt mindre bager. Disse får farge etter hvilke farger kunden har valgt innvendig. Også på bagene finner man små kromskilt som sier «1 of 300». Et eksklusivt tøystykke for å dekke bilen i samme farge som selve soft-top taket følger også med.

Man får også en liten velkomstpakke når man kjøper bilen, som består av en nøkkelring laget av Nappaskinn (av samme type som man finner innvendig), med Maybach emblem og «1 of 300» skrift, samt et ekthetsbevis skrevet av Dr Dieter Zetsche, administrerende direktør for Daimler AG.

En mektig bil som kun blir laget i 300 eksemplarer.
En mektig bil som kun blir laget i 300 eksemplarer. Foto: Daimler AG

300.000 Euro på kontinentet

Under panseret sitter en 6-liters V12 på 630 hk, og solide 1000 Nm i dreiemoment fra 2300 til 4300 omdreininger. Forbruk på blandet kjøring er 1,2 l per mil, mens CO2-utslippet er 272 gram. 0-100 går unna på 4,1 sekunder, og toppfarten er 250 km/t. Girkassen er 7G-Tronic, og Airmatic luftfjæring med trinnløs regulering av dempingen er selvsagt på plass.

Norske priser er ikke klare, men den vil koste 300.000 Euro på kontinentet, altså før norske avgifter. Byggingen av bilen starter til våren, og kun 300 eksemplarer vil bli laget, for å opprettholde den nødvendige eksklusiviteten.

Dette er Norges mest etterspurte Mercedes