Stor, sjuseters SUV med 4x4 og mange praktiske løsninger – i tillegg til hyggelig prislapp:

Det høres ut som oppskriften på en bil med store muligheter til å bli en suksess i Norge.

Det er også oppskriften på nye Atlas, som Volkswagen akkurat nå viser på bilutstillingen i Los Angeles.

Men, det er et men her: Denne bilen er nemlig skreddersydd for det amerikanske markedet, og det er allerede klart at VW ikke har noen planer om å selge den i Europa.

Atlas produseres i USA og er skreddersydd for dette markedet.
Atlas produseres i USA og er skreddersydd for dette markedet.

Konkurrere med Skoda

Det er flere årsaker til det. Den viktigste er at VW sårt trenger en stor SUV i USA, samtidig som det amerikanske markedet på flere områder skiller seg fra det europeiske.

I Europa er biler som dette nesten per definisjon premiumprodukter. Kjøpernes krav og forventninger er deretter, og noen premiumbil er ikke Atlas ment å være. Den bygges på samme plattform som VW Golf (og en rekke andre bilmodeller) og amerikansk smak har veid tungt underveis i utviklingen.

En annen viktig faktor for VW-konsernet er at de straks skal rulle ut den store SUV-en Skoda Kodiaq i Europa. I praksis ville den og Atlas blitt i overkant nære konkurrenter.

Skoda Kodiaq har mye til felles med Atlas. Det er nok også en av grunnene til at de ikke skal selges side-om-side i Europa.
Skoda Kodiaq har mye til felles med Atlas. Det er nok også en av grunnene til at de ikke skal selges side-om-side i Europa.

Her kommer den: Bilen mange konkurrenter frykter

Big is beautiful

Men i USA er altså Atlas en svært etterlengtet bil. Det er tre år siden vi så den første gang på bilutststillingen i Detroit. I konseptutgave het den CrossBlue.

Bilen skal bygges ved Volkswagens fabrikk i USA. VW håper at Atlas skal være bilen som setter ny fart i salget og samtidig drar fokus bort fra utslipp og problemer.

Det starter med størrelsen. Big er fortsatt beautiful i USA. SUV-er som selger godt i Europa blir ofte ansett som små og temmelig pinglete der borte.

Ingen store overraskelser i interiøret, dette er velkjente saker fra VW.
Ingen store overraskelser i interiøret, dette er velkjente saker fra VW.

Denne familiebilen er like stor som en hytte

4x4 og V6

Derfor har VW her kommet opp med en stor bil. Atlas er over fem meter lang, da snakker vi SUV i størrelse XXL.

Atlas har sju seter, og det skal være plass til voksne også i tredje seterad. Adkomsten dit skal også være god, selv med barneseter på bakseteraden foran.

To motorer er på plass fra starten av og kanskje ikke overraskende: Ingen av dem går på diesel. Her snakker vi i stedet 2-liters bensinmotor på 240 hestekrefter, og en 3,6-liters V6 på 280 hestekrefter.

Minstemann fås kun i kombinasjon med forhjulstrekk. De som vil ha Atlas med 4x4, må derfor velge V6.

Den innvendige plassen er gedigen, det skulle også bare mangle på en så stor bil.
Den innvendige plassen er gedigen, det skulle også bare mangle på en så stor bil.

Mye utstyr

Pris blir også viktig her. I USA har Volkswagen slitt med å selge SUV-en Touareg, blant annet fordi den har blitt oppfattet som altfor dyr til å være en VW. Underveis i utviklingen av Atlas har det derfor vært viktig å tenke pris.

En ting Volkswagen ikke sparer på, er utstyret. Her er konsernet langt framme både når det gjelder komfort og sikkerhet. Atlas kommer med Apple CarPlay, Android Auto og Mirror Link som standard. En rekke sikkerhetsfunksjoner er tilgjengelig og bilen får også digitale instrumenter, basert på samme teknologi som brukes av søstermerket Audi.

Denne Passaten lages i USA – og den er billig!

Atlas blir en svært viktig bil for VW i USA. Her får de endelig en modell som går inn i en av de mest populære bilklassene der borte.
Atlas blir en svært viktig bil for VW i USA. Her får de endelig en modell som går inn i en av de mest populære bilklassene der borte.

Sjekk dette – genialt på mange måter