Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

BMW M3. Bare navnet kan få blodet til å bruse hos bilentusiaster. Det har vært synonymt med kjøreglede helt siden første generasjon dukket opp på 80-tallet.

Siden den tid har M3-navnet rukket å bli rene institusjonen.

Andre generasjon av den spreke coupeen til BMW begynner det å bli vanskelig å få tak i. I alle fall uten at de er ombygd, stylet i stykker – eller kjørt nesten i stykker. Eller alle tre.

Sjelden mulighet

Men akkurat nå ligger det en svært spesiell M3 til salgs i Norge. 1993-modellen er kun kjørt 59.000 kilometer. Her snakker vi en sjelden mulighet.

Den sølvgrå bilen er fullstendig original. Helt ned til de orange blinklysene foran, som mange velger å bytte ut med hvite.

19.500 kroner for denne??? Ikke rart annonsen ble populær!

Interiøret er typisk for BMW på denne tiden. Her er føreren i fokus. Faksimile: Finn.no
Interiøret er typisk for BMW på denne tiden. Her er føreren i fokus. Faksimile: Finn.no

Stor motor

Under panseret finner vi den 3-liter store rekkesekseren som yter 286 hk.

Det var en formidabel effektøkning fra første generasjon M3. Den sørget for et raust fraspark. 0-100 km/t er gjort på 6 sekunder blank, noe som på den tiden var svært så heftig.

Skulle du klare det, krevdes det forresten at du hadde godt underlag. Her snakker vi kun drift på bakhjulene, i kjent BMW-stil.

Det er også manuell girkasse. Og det er naturligvis helt riktig på disse bilene.

Fortsatt kostbar

Interiøret er i stoff og alcantara. Det er en god porsjon utstyr også – som kjørecomputer, takluke, cruisekontroll, aircondition og gardin i bakruta.

I annonsen er det 50 bilder, som indikerer at denne bilen er i særdeles god stand. I bildegalleriet kan en også få en grundig oversikt over historikken, som er godt dokumentert.

Klikk her for å se hele annonsen

Kostbar

Alt dette bidrar til at prisen blir høy. 495.000 kroner er mye penger for en 23 år gammel BMW. Men så er det altså en helt spesiell bil...

Dyr var den forresten som nybil også. I Norge kostet en slik M3 fra 750.000 kroner.

Hva verdien vil bli over de neste årene er vanskelig å si. Men det er grunn til å tro at dette er en bil som vil øke i pris, om den blir tatt godt vare på videre også.

Les Bennys bruktbilguiden på denne generasjonen 3-serie her

Kostbart å fikse

De vanlige problemene med rust og ungdomskjørte eksemplarer bør ikke være noe å tenke på her. Men det er et faktum at disse bilene kan være kostbare å fikse på.

Heldigvis er fortsatt deletilgangen god, så du bør kunne løse det som måtte dukke opp uten alt for store problemer.

PS: Motoren i denne generasjonen M3 ble i 1996 oppgradert til 3,2-liter, med 321 hk. Da ble den rene raketten, og fikset 0-100 km/t på 5,5 sekunder.

Designet på E36-generasjonen av 3-serie regnes kanskje ikke som det peneste. Men kjøreegenskapene i M3-utgaven er det ingenting å si på.
Designet på E36-generasjonen av 3-serie regnes kanskje ikke som det peneste. Men kjøreegenskapene i M3-utgaven er det ingenting å si på.

BMW M3: Noe biler bør du rett og slett styre unna