Slik skal fabrikken etter planen se ut. 
Slik skal fabrikken etter planen se ut.  Foto: FF

Nå spøker det for nytt elbil-merke

Er i gang med å bygge mega-fabrikk i USA.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er ikke lett å starte opp et nytt bilmerke, noe amerikanske Faraday Future og deres kinesiske investor har fått merke.

Det har lenge versert rykter om at den finansielle tryggheten ikke er spesielt bra, og i oktober kom det fram nye urovekkende rapporter, ifølge en artikkel på nettstedet Jalopnik. De viste at Faraday Future skyldte rundt 370 millioner i ubetalte regninger for konstruksjonsarbeid, i forbindelse med den planlagte megafabrikken på 280.000 kvadrat i Nevada.

Staten Nevada skal etter planen gi flere hundre millioner dollar i insentiver til byggingen av fabrikken nær Las Vegas. Det består av 120 millioner i støtte til infrastruktur, samt 215 millioner dollar i skattelette for fabrikken. Dette ble godkjent av staten Nevada i fjor, mens Faraday Future garanterte at de vil pumpe inn 1 milliard dollar i fabrikken de neste ti årene.

Superbilkonseptet FFZERO1 er det få som har forstått meningen med.
Superbilkonseptet FFZERO1 er det få som har forstått meningen med. Foto: FF

Kinesisk mogul

Bak Faraday Future finner vi den kinesiske mogulen Jia Yueting, hvis finansielle ressurser hovedsakelig er knyttet opp til selskapet Leshi Internet Information & Technology, som har LeTV (et slags kinesisk Netflix i stallen) og deres underselskap LeEco. Mogulens selskap har en markedsverdi på 15 milliarder dollar, men ifølge Bloomberg har aksjene rast med nesten en tredjedel siden starten av 2016.

Bli med inn i garasjen til Donald Trump

Yueting har investert rundt 300 millioner dollar i Faraday Future, og har garantert 5 milliarder dollar i Leshi-aksjer som sikkerhet. Tidligere i år viste man fram den helelektriske superbilen FFZERO1 på elektronikk-messen i Las Vegas. Utstillingsbilen var ikke kjørbar, men man lover mer enn 1.000 hk, og en toppfart på over 320 km/t.

Mer spenning knytter det seg til selskapets Tesla Model X-utfordrer, som har blitt fotografert på ulike steder med tykk kamuflasje. Det eneste man vet sikkert er at bilen skal være helelektrisk, og utfra bilens former ser den ut som en crossover. Planlagt lansering er en gang i 2017.

På Beijing-utstillingen viste LeEco fram konseptet LeSEE
På Beijing-utstillingen viste LeEco fram konseptet LeSEE Foto: LeEco

Skjær i sjøen

Men nå kan det altså være store skjær i sjøen. Bransje-nettstedet Automotive News fikk i starten av oktober tak i et brev fra konstruksjonsgiganten AECOM, hvor det kommer fram at Faraday Future ikke hadde betalt et depositum på 21 millioner dollar for september.

Her kan du lese artikkelen fra Jalopnik

I tillegg kommer et krav på 25 millioner dollar for oktober, og 12 millioner dollar for november. I brevet kommer det fram at AECOM vurderer situasjonen som så alvorlig, at arbeidet på fabrikken (som startet i vår) kan stoppe helt.

FF har fått mye insentiver fra staten Nevada for å bygge fabrikken.
FF har fått mye insentiver fra staten Nevada for å bygge fabrikken. Foto: FF

Byggingen har stoppet

I slutten av oktober gikk en talsmann for Faraday Future ut, og sa at business-forholdet mellom selskapet og AECOM var sterkt, og at de sammen var dedikert med å bygge fabrikken. Men nå viser det seg at pengetrøbbelet var reelt, og AECOM har bekreftet at byggingen av fabrikken har stoppet. Faraday Future har ikke kommentert byggestoppen, men en talsmann for AECOM sier:

LeEco sin LeSEE
LeEco sin LeSEE Foto: LeEco

– På nåværende tidspunkt driver Faraday Future og justerer sin konstruksjonsplan, med sikte på å fortsette arbeidet i 2017. Vi forblir forpliktet til vår klient og våre ansatte som jobber på dette prosjektet, og vi ser frem til den suksessfulle ferdigstillelsen av fasilitetene.

Dummeste navn de hadde hørt

Det hører også med til historien at seks stykker fra toppledelsen hos Faraday Future har forlatt selskapet de siste månedene, og at LeEco (som Yueting altså eier) også har vist en prototype på en elbil kalt LeSEE på utstillingen i Beijing tidligere i år. LeEco samarbeider for øvrig med Aston Martin med å utvikle el-teknologi til deres kommende RapidE.

Dette kan bli politiets nye supervåpen

Fabrikken skal være på 280.000 kvadrat, mens selve tomten er på 364 hektar.
Fabrikken skal være på 280.000 kvadrat, mens selve tomten er på 364 hektar. Foto: FF

Ifølge avisen The Guardian har det også vært konflikter mellom Faraday Future sine amerikanske arbeidere og selskapets kinesiske eiere. Som et eksempel nevnes det da kineserne ønsket å kalle selskapet Fara Faro (i stedet for Faraday Future), noe som fikk amerikanerne til å utbryte at det var det dummeste navnet de hadde hørt.

Den verste nyheten

Men den aller verste nyheten kom for noen dager siden på sosiale medier i Kina. Der skrev Yueting: «Intet selskap har hatt en sånn opplevelse, å være i is og ild samtidig. Vi dundret blindt framover, og vårt kontantbehov eksploderte. Vi strakte oss for langt i vår globale strategi. Samtidig som vår kapital og ressurser faktisk var begrenset».

Dette viser at kostnadene ved å starte et nytt bilmerke har sunket inn hos Yueting, og det kan gjerne bety en av to ting. Enten at han nå skjønner at han må fokusere all sin energi på Faraday Future for å få merket i gang, eller at han må trekke seg ut av eventyret for å fokusere på sine kjerneområder i Kina.

Ingen har sagt at det skal være lett å bygge bil...

Slik kommer du lengre med elbilen i vinter