UJEVNHET: Elene Klevstad mener en sofa til 42.000 kroner ikke bør ha høydeforskjell mellom putene i ryggen. Produsenten bestrider at det er en høydeforskjell stor nok at det er reklamasjon.
UJEVNHET: Elene Klevstad mener en sofa til 42.000 kroner ikke bør ha høydeforskjell mellom putene i ryggen. Produsenten bestrider at det er en høydeforskjell stor nok at det er reklamasjon. Foto: Privat

Ujevnhet i sofa til 42.000: – Det skal ikke skje

Elene Klevstad fikk ikke putene i sin nye sofa til å holde seg på plass. Møbelringen svarer at høydeforskjellen er innafor.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Elene punget ut for sin nye hjørnesofa, men ble skuffet da det nye møbelet ble plassert hjemme i stuen.

I hjørnedelen av sofaen oppdaget hun en fire centimeters høydeforskjell på putene.

– Det skal ikke skje når sofaen koster så mye, sier Elene Klevstad til TV 2.

Årsaken til høydeforskjellen er at vinkelen på ryggstøtten i hjørnedelen er annerledes enn i resten av møbelet.

– Putene glir ned. Det er ren matematikk, sier hun.

Kjøpte nytt hjørne

Løsningen ble å kjøpe en ekstra modul med samme vinkel i ryggen.

– Da ble sofaen helt fin. Men det kostet meg 2500 kroner ekstra. Butikken burde opplyse om at sofaputene ikke står jevnt når sofaen tas i bruk, sier Elene Klevstad.

Hun klaget til butikken, men fikk beskjed om at høydeforskjellen mellom putene er akseptabel. Butikksjefen sa også til henne at en lik sofa er stilt ut i butikken.

– Jeg mener dette må være et avvik. Du kjøper ikke et par sko i størrelse 40, og for å få to like store sko må du kjøpe to par, sier Elene Klevstad.

Bestrider reklamasjon

Administrerende direktør Kjell Hugo Melvoll i Møbelringen bestrider at dette er en reklamasjonssak.

– Butikken har hatt en dialog med kunden om denne sofaen, og vi har hentet inn uavhengig ekspertise for å avgjøre om dette er reklamasjon. Han har undersøkt sofaen og funnet ut at dette ikke er reklamasjon, sier Melvoll.

– Hvordan undersøker dere møbler ute hos kunder?

– I denne konkrete saken vet jeg ikke hva som er gjort. Men vi har en person som vi bruker i reklamasjonsøyemed. Han har spesialkompetanse når det gjelder å avdekke produksjonsfeil. Det er langt fra alle reklamasjoner som blir avvist.

– Skal det være en slik ujevnhet mellom putene?

– Nei, men vi innrømmer heller ingen ujevnhet. Det er kunden som hevder at det er en ujevnhet, men vi bestrider at dette er en reklamasjonssak.

Klaget inn til Forbrukerrådet

Melvoll forteller at saken er klaget inn til Forbrukerrådet. Begge parter har gitt sin versjon av saken, men rådet har ennå ikke konkludert.

Forbrukerservicedirektør Ingeborg Flønes i Forbrukerrådet bekrefter at saken er inne til vurdering hos dem, men vil ikke kommentere saken.

På generelt grunnlag sier Flønes:

– Vi forstår godt at man kan reagere på at puter er forskjellig, og det hele handler om hva slags type sofa man har kjøpt. Er man ikke fornøyd med butikkens svar så må man få en møbelekspert til å vurdere om dette er en feil, eller ikke, skriver hun i en epost til TV 2.

– Det kan bli vanskelig å klage på ting som ikke er åpenbare feil i ettertid, så man bør sette seg godt inn i hva man kjøper på forhånd. Er det en feil, har du i første omgang rett på reparasjon. Blir partene ikke enige, kan de bringe saken inn for Forbrukerrådet, sier forbrukerservicedirektør Ingeborg Flønes i Forbrukerrådet.