En stang fra et gammelt klesstativ sveises inn for å reparere bærende konstruksjon på en bil. Ikke bra, fastslår vegvesenet.
En stang fra et gammelt klesstativ sveises inn for å reparere bærende konstruksjon på en bil. Ikke bra, fastslår vegvesenet. Foto: Statens vegvesen

Avslørt: Fikset bilen med gammelt klesstativ

Aksjonerte mot bakgårdsverksteder.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Onsdag besøkte vi ti verksteder i Bergen. Det ligger an til vedtak om stenging av flere av stedene, sier seksjonsleder i Statens vegvesen, Erlend Loftesnes Røysum til BA.

Verksteder som monterer brukte bremser på biler, sveising av en stang fra et gammelt klesstativ inn i rammen på en bil, farlig verktøy og elendige arbeidsforhold. Det er noe av det som er avdekket i aksjonene onsdag og torsdag denne uken.

Mange av stedene er det man kan kalle bakgårdsverksteder - drevet av ufaglærte og ofte ved bruk av hobbymekanikere uten arbeidstillatelse.

Rot, skrot og dårlig verktøy er noe som går igjen på de ikke godkjente verksteder
Rot, skrot og dårlig verktøy er noe som går igjen på de ikke godkjente verksteder Foto: Statens vegvesen

Ulovlig arbeidskraft

Ved et av verkstedene jobbet en østeuropeer uten arbeids- og oppholdstillatelse. Han er allerede utvist til Litauen, melder NRK.

Også for tre år siden ble det gjennomført en lignende aksjon mot flere amatørmekkere i Bergen.

Ved tre av de til sammen 29 kontrollerte stedene var bevisene gode nok til at de valgte å gå til politianmeldelse.

Det bileierne kan spare i reparasjonsutgifter kan vise seg å bli kostbart i lengden.

Flere av bilene som ble reparert på de ikke-godkjente verkstedene ble onsdag avskiltet, og de blir nå innkalt til nye kontroller - blant annet elleve i Bergen og Rogaland.

– En stor risiko

Reparasjoner utført av ufaglærte arbeidere med defekte og farlige bildeler utgjør også en stor risiko, og bilene kan være livsfarlige i trafikken.

– Bileierne risikerer pålegg om nye reparasjoner på kjøretøyene, sier Loftesnes Røysum til BA

Her trenger man ikke å være fagmann for å skjønne at det elektriske anlegget på verkstedet ikke holder mål.
Her trenger man ikke å være fagmann for å skjønne at det elektriske anlegget på verkstedet ikke holder mål. Foto: Statens vegvesen.

I tillegg til at ulovlige verksteder er en fare for trafikksikkerheten, er de ofte knyttet til flere andre ulovlige forhold, som svarte penger og ulovlig arbeidskraft.

Les også: Aksjon mot amatørmekkere

Representantar frå Nav, Kemneren, Skatteetaten og Fylkesmannen er også del av arbeidskrimgruppene som denne uken er på tilsyn.

Alle steder som utfører bilreparasjoner i Norge skal være godkjent av Statens vegvesen. Et godkjent verksted må blant oppfylle minimumskrav til fagkompetanse, utstyr og lokale.

– Velg godkjent verksted

Verksteder som ikke har denne godkjenningen er ulovlige.

– Hva bør bileierne gjøre?

– Sørg for å velge et godkjent verksted når du skal reparere bilen! Da slipper du å risikere å kjøre rundt i en bil som er mangelfullt reparert fordi verkstedet ikke har kompetanse eller verktøy til å gjøre bilen din trygg. Du vil også beholde garantien din og klagerettigheter og unngår å støtte opp om kriminelle, er rådet fra seksjonslederen i vegvesenet.

Vegvesenet har registrert 320 ulovlige verksteder, men etaten vet at det reelle tallet er høyere.

Flere bil og motorsaker fra ba.no finner du her:

Les også: Dette merket har amerikanerne valgt i 75 år