F12tdf er blant modellene som har gitt et svært godt 2016 for Ferrari. 
F12tdf er blant modellene som har gitt et svært godt 2016 for Ferrari.  Foto: Ferrari

De har aldri solgt flere biler enn nå

Og snart skal det skje store ting under panseret.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det går kanskje ikke så bra i Formel 1 med Ferrari for tiden, men salget og profitten når det gjelder produksjonsbilene er en helt annen historie.

Etter å ha levert fremragende tall for både første og andre kvartal i 2016, var mange spente på resultatene for tredje kvartal, og de levde opp til forventningene. Overskuddet i tredje kvartal ble nemlig på 113 millioner Euro (1 milliard kroner), en økning på 20 prosent over tredje kvartal 2015 (som var et rekordår for merket).

Inntektene gikk opp åtte prosent i samme periode, til 783 millioner Euro (men litt ned på andre kvartal med 811 millioner Euro). 1978 biler ble sendt ut fra fabrikken i perioden juli-september, og av disse økte forsendelsene til Kina med 15 prosent.

FF ble til GTC4Lusso på Geneve-utstillingen tidligere i år,. Firehjulstrekkeren med V12 ble vist i en T-variant med V8 og bakhjulstrekk i Paris i høst, og den forventes å selge godt neste år.
FF ble til GTC4Lusso på Geneve-utstillingen tidligere i år,. Firehjulstrekkeren med V12 ble vist i en T-variant med V8 og bakhjulstrekk i Paris i høst, og den forventes å selge godt neste år. Foto: Ferrari

Vil selge 8.000 biler i år

Men også salget i Europa og Nord-Amerika steg, og Ferrari kunne således bekrefte sin målsetning om å selge 8.000 biler totalt i år. I tillegg til fortjenesten ved å selge de vanlige produksjonsbilene, har selskapet også opplevd en økning i sponsorpenger, samt leie av motorer/ekspertise til andre Formel 1 team, og en dobling av inntekter på levering av motorer til Maserati.

Nå er det høysesong for disse ulykkene

Forventet fortjeneste før skatt, renter og avskrivninger er forventet å bli minst 800 millioner Euro, og kan også bli 850 millioner Euro (7,7 milliarder kroner). Selskapets administrerende direktør Sergio Marchionne har uttalt at Ferrari vil levere flere Special Editions i årene framover, siden dette er biler man oppnår en høy fortjeneste på.

LaFerrari Aperta har vært god butikk for Ferrari.
LaFerrari Aperta har vært god butikk for Ferrari. Foto: Ferrari

Kun hybrider etterhvert?

De gode resultatene i år skyldes blant annet et godt salg av F12tdf, GTC4 Lusso, samt LaFerrari Aperta som bare lages i 200 eksemplarer, og hvor alle 200 var solgt før produksjonen startet.

I 2019 satser Ferrari på 9000 solgte biler, men skal man opp i 10.000 biler må man oppfylle endel krav til utslipp og forbruk som man slipper idag. Sergio Marchionne ønsker derfor ifølge Automotive News at alle Ferrarier fra og med 2019 skal være hybrider, og at man i 2025 vil selge 10.000 biler årlig.

I dag blir denne ny