Vegvesenet skulle bare ha et møte – se hva de fant

Utenfor sto det et vogntog...

Dette dekket er ikke egnet for norske vinterveier.  Foto: Statens vegvesen.
Dette dekket er ikke egnet for norske vinterveier.  Foto: Statens vegvesen.

Det slår ikke feil: Hver vinter står vogntog på kryss og tvers av våre veier, gjerne i en motbakke og ikke sjelden med slitte dekk og manglende kjettinger.

En ting er framkommeligheten, ett annet og enda viktigere aspekt ved dette er den generelle trafikksikkerheten.

Viktig fokus

For å sette denne problematikken på dagsorden har det blitt startet et prosjekt som heter Trygg Trailer. Det er et samarbeidsprosjekt mellom Statens vegvesen og de som kjøper transport-tjenester.

Gjennom Trygg Trailer setter man fokus på trafikksikkerhet, framkommelighet og derigjennom kortere og mer forutsigbar transporttid, og bedre arbeidsvilkår for sjåførene.

Denne uken hadde Statens vegvesen møte med en bedrift i Hedmark som kjøper transporttjenester, om nettopp dette.

– Det som gjorde denne dagen ekstra fruktbar både for oss og bedriften var at det stod et vogntog utenfor hos bedriften som skulle laste opp. Dette vogntoget følte ikke logistikkansvarlig hos bedriften var rette kjøretøy med tanke på transport for deres varer. De ønsket derfor at vi kunne se nærmere på vogntoget sammen med dem, forteller Geir Thomas Finstad som er Fagleder i Utekontroll Hedmark faggruppe.

Politiet rykket ut etter tips om sakte kjøring på E6

Endte med kjøreforbud

Og det de fant var foruroligende.

– Her traff vi innertier. Tre stk. dekk på trekkbil og tre stk. dekk på semitrailer som var under lovlig minimum. Kroner 4500 i gebyr. De ønsket at vi fullførte kontrollen inne på deres område. Og her var også 2-års kontrollen på skriver utgått. Vogntoget fikk kjøreforbud, forteller Finstad.

– De ansatte som var med denne dagen fikk se hvor viktig dette er, og at også de kan ta en sjekk på dekk/kjetting før opplasting, med tanke på trafikksikkerheten og deres omdømme ved bruk av gode sjåfører og sikre kjøretøy, avslutter Finstad.

Les også: 10 ting du ikke visste om norske lastebiler