Facebook har fått kritikk for å bidra til å gi Donald Trump seier i presidentvalgkampen, noe grunlegger Mark Zuckerberg nekter for.
Facebook har fått kritikk for å bidra til å gi Donald Trump seier i presidentvalgkampen, noe grunlegger Mark Zuckerberg nekter for. Foto: Money Sharma

Zuckerberg: – Vilt å si at Facebook hjalp Trump å vinne

Facebook-grunnlegger Mark Zuckerberg forsvarer nettverket sitt og nekter for at Facebook hjalp Donald Trump å vinne presidentvalgkampen.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Facebook-grunnlegger Mark Zuckerberg tar sterk avstand fra at Facebook har hjulpet Donald Trump til seier, skriver BBC.

– Tanken om at falske nyheter på Facebook har hatt innvirkning på valget på den ene eller andre måten er en rimelig vill idé, sa gründeren på en teknologikonferanse i California.

Facebook-grunnleggeren innrømmer at mye kunne vært bedre og at prosessen pågår, men mener det er villedende å legge skylden på Facebook.

– Jeg tror det er en viss mangel på empati i å hevde at den eneste grunnen til at noen stemte på den måten de gjorde, er fordi de så noen falske nyheter. Om du tror det, så har du ikke internalisert budskapet Trumps tilhengere prøver å sende med dette valget, sa Zuckerberg.

Falske nyheter

Før Donald Trump ble valgt som USAs 45. president ble det lagt ut mange falske nyheter på Facebook, skriver The Guardian. Både om ham og motkandidat Hillary Clinton. Kanskje den aller mest kjente var dette Trump-sitatet:

«Om jeg skulle stille til valg, ville jeg gjort det som republikaner. De er de dummeste velgerne i landet. De tror alt på Fox News. Jeg kunne kommet med usannheter og de ville fortsatt trodd på det. Jeg vedder på at resultatet hadde vært kjempebra».

Ifølge BBC er Facebook for mange amerikanere blitt den primære kilden til nyhetsdekning, og tjenesten «News feed» er laget med tanke på å vise brukeren innhold som man antar brukeren er interessert i – gjerne uten å ha saker som viser motsatt side.

Skreddersydde annonser

I forkant av presidentvalget ble amerikanske velgere personlighetstestet og overøst med skreddersydde annonser som skulle få dem til å stemme på Donald Trump – uten at de var klar over det.

TV 2 har intervjuet direktøren for analyseselskapet Cambrigde Analytica i London. De siste månedene har selskapet fokusert på én jobb: Å sørge for at Trump fikk så mange stemmer som overhodet mulig.

Framgangsmåten har vært å samle inn flere tusen detaljer om hver enkelt person via sosiale medier. Etterpå har selskapet skreddersydd politiske annonser for brukerne på sosiale medier, som på Facebook; altså møtt velgerne der de er, og fortalt det de vil høre.

Ifølge CNN betalte Trump-kampanjen 40 millioner kroner for tjenestene til analyseselskapet. TV 2s valgekspert Thor Steinhovden utelukker ikke at analyseselskapet kan ha vært Trumps trumfkort i valgseieren.

– Det kan ha å gjøre med Cambridge Analytica og at Trump utviklet et budskap som traff velgerne uventet bra, sier Steinhovden.

TV 2/NTB