Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Starter du dagen med iskald bil? Det trenger du ikke gjøre. Her finnes det flere løsninger som gir varme, ikke trenger det å koste spesielt mye heller.

Noe av det mest vanlige er en elektrisk motorvarmer.

En ledning i stikkontakten og den andre inn i bilen – slik kan du forvarme motoren slik at den ikke er iskald når du skal starte opp.

Behagelig for deg og bra for bilen. Slitasjen på motoren blir nemlig langt lavere enn ved en kald start, dermed blir dette bra for både miljøet og lommeboka.

Kan tidsstyres

Og har du først en elektrisk motorvarmer og tilgang på strøm, kan en kupévarmer være en lur investering. Dette gir deg også varm kupé og tørker bort dugg.

– Det sparer deg for tid, penger, er bra for lufta, bilens batteri og motor. I tillegg er det svært behagelig å sette seg inn i en varm bil, sier kommunikasjonsrådgiver i NAF, Marlene Engan Aasen.

– Du kan få varmesystemer som tidsstyres, så det ikke står på mer enn nødvendig. Da setter du deg inn i varm bil når du reiser. Dessuten blir rutene raskere isfrie og du sparer tid på isskraping, sier Engan Aasen, i en pressemelding.

Så mye is må du skrape for å unngå bot

Tapper batteriet

Selve kupévarmeren koster ikke mange hundrelapper. Monteringen er vanligvis heller ingen stor jobb. Det handler om å trekke noen ledninger, og skru fast selve varmeren, for eksempel på siden av fotbrønnen til passasjeren foran. Her er det bare viktig å passe på at varmeren ikke kan bli tildekket, den må stå fritt slik at det ikke er fare for overoppheting og/eller brann.

Det finnes også mer avanserte motorvarmersystemer som bruker bilens eget drivstoff til å forvarme motor og kupé. Husk bare at slike motorvarmere bruker av bilens batteri. Om batteriet ikke er optimalt ladet, kan varmeren tappe bilen tom for strøm.

Batteriet er flatt – men må det byttes?

Bruker mindre drivstoff

– En god batterilader er spesielt viktig for deg som har bil med drivstoffdrevet motorvarmer. Motorvarmer er bra uansett hva som driver varmen, men vi anbefaler elektrisk fordi den er best for miljøet, sier Engan Aasen.

En moderne bil slipper ut opptil 71 prosent mindre de første kilometerne når man bruker elektrisk motorvarmer, viser en test fra den finske statens forskningssentral, VTT (Technical Research Centre of Finland) gjennomført i 2015.

– Forskjellen på utslippene med en kald og varm motor er stor. Testen viser også at du kan redusere drivstofforbruket med opptil 32 prosent de første fire minuttene. Har du et motorvarmesystem til din bil, anbefaler vi å ta det i bruk, avslutter Marlene Engan Aasen.

LES OGSÅ: Så mye koster det å bruke motorvarmer