Dette museet besøker nesten én million – hvert år
STUTTGART (Broom / TV 2): Et mekka for bilinteresserte. Se bildeserie:
Stuttgart er en av de viktigste og ikke minst rikeste byene sør i Tyskland.
Her ligger også hovedkvarteret til en av verdens største og mest innflytelsesrike bilprodusenter, nemlig Mercedes.
De har sterke historiske røtter, da skulle det vel også bare mangle at de viser fram disse på en skikkelig måte. Mercedes-museet er rett og slett et mekka for mange bilentusiaster, også for de som ikke tøffer rundt i en bil med stjerne på panseret til daglig.
Verdens mest besøkte
Her er det ikke bare et bredt utvalg biler, men også en 130 år lang historie – alt fra Daimlers første flymotor, til dagens høyteknologiske E-klasse. Fordelt på ni etasjer og hele 16.500 kvadratmeter, finner vi rundt 160 unike biler og til sammen 1.500 forskjellige utstillinger.
Det sørger for at museet er et av verdens mest besøkte bedriftsmuseer. I fjor for eksempel, tok nesten 800.000 turen innom.
Nå er vi klar for en kort omvisning, på museet til en av verdens største bilprodusenter.
Bli med til verdens største bilutstilling!
Først ut i 1886
Vi starter på topp, og jobber oss nedover mot bakkeplan. Først ut er (ikke overraskende) verdens første patenterte bensindrevne bil - «Motorwagen». Denne var det Karl Benz som sto bak, sent på 1800-tallet.
En av tidenes dyreste...
Dette er virkelig en sjelden og ikke minst GRISEDYR bil. Mercedes 500K Special Roadster heter den. Bilen ble kun produsert i 342 eksemplarer, mens spesialutgaven som er utstilt på museet ble produsert i 29 (!) utgaver mellom 1934-1936.
I dag er 500K Special Roadster så godt som umulig å få tak i, men om anledningen skulle by seg – ja da må du grave vanvittig dypt i lommeboka. På en auksjon for noen år tilbake ble for eksempel etterfølgeren, 540K solgt for svimlende 11.770.000 dollar. Det tilsvarer over et hundre millioner norske kroner...
Se høydepunktene fra påskens store bilutstilling
Prinsesse Dianas bil lever videre
For mange er R129-generasjonen SL noe helt spesielt. Bilen ble produsert i nøyaktig 213.089 eksemplarer i perioden 1989-2001. Men det var i 1991 modellen fikk massiv oppmerksomhet da prinsesse Diana valgte å bytte ut sin Jaguar XJS til fordel for en 500 SL fra Tyskland.
Bilvalget skapte store reaksjoner i England, og Diana ble den første i kongefamilien som valgte å kjøre en utenlandsk bil. Det tok ikke mer enn et år før prinsessen ble nødt til å levere tilbake cabrioleten, i 1992. I dag står bilen trygt plassert på Mercedes-museet og er en av de mest attraktive bilene blant publikum.
Mange høydepunkter
Med over 160 biler og 1.500 utstillinger samlet under ett tak - er det nærmest umulig å rekke over alt på noen få timer. Her er det derfor lurt å ta seg god tid!
I bildekarusellen under kan du se flere av høydepunktene fra vårt lille besøk på Mercedes-museet i Stuttgart. Hvilken er din favoritt?
Bakgrunn: Vi dro til Tyskland for å hente en splitter ny AMG på fabrikken.