VANT FRAM: Tvisten om baderommet har krevd mye tid og energi. Omsider kan Trude Wetaas legge saken bak seg.
VANT FRAM: Tvisten om baderommet har krevd mye tid og energi. Omsider kan Trude Wetaas legge saken bak seg. Foto: Lars Barth-Heyerdahl/TV2

Trude vant fram mot Protector – tilkjent 60.000 for feil på badet

Trude Wetaas (57) er glad og lettet etter at en tre år lang kamp om en feil på baderommet er over.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

En fersk dom fra Oslo tingrett setter punktum for historien om Trudes baderom. Retten slår fast at Trude Wetaas har vunnet saken «i det vesentlige».

Trude har hele tiden vært overbevist om at hun hadde retten på sin side, men å vinne fram har vært en tung prosess.

– Jeg tenkte at dette skulle være en enkel sak. Det kunne ikke være riktig at jeg som kjøper skulle bære dette, sier Wetaas.

Hun råder boligkjøpere til å teste dusjen når de er er på visning.

– Prøv dusjen, trekk ned i do og sett på kranene og la det renne litt. Jeg kommer ikke til å stole på selgers ord om jeg skal ut på boligmarkedet igjen, sier hun, klok av skade.

Søkkvått badegulv

Trude Wetaas kjøpte en leilighet i Halvdan Svartes gate på Oslos vestkant høsten 2013 og overtok boligen 12. desember. Første gang hun skulle dusje, merket hun at vannet rant feil vei.

I stedet for at vannet forsvant i sluket i dusjnisjen, rant det ut på baderomsgulvet og ned i et annet sluk.

20. desember 2013 reklamerte hun på forholdet via Help forsikring, hvor hun hadde tegnet boligkjøperforsikring. Selgeren hadde tegnet eierskifteforsikring hos Protector. Protector avviste kravet om prisavslag på 53.500 kroner. Selskapet mente heller ikke at selger hadde holdt tilbake opplysninger eller gitt mangelfulle opplysninger.

Ifølge salgsdokumentene var badet totalrenovert i 2010 av fagkyndige, og dette var viktig for Trude. Badet var grunnen til at hun kjøpte nettopp denne leiligheten og ikke naboleiligheten, som var rimeligere men som trengte nytt bad. Trude forteller at badet ble spesielt diskutert i kjøpeprosessen.

Tung prosess

Etter at Protector avviste kravet, har saken vært innom både Klagekontoret og klagenemnda for eierskifteforsikring og Forliksrådet før saken havnet i retten.

Oslo tingrett fastslår at selger og Protector Forsikring ASA skal betale 60.000 kroner i prisavslag pluss renter fra 2014. Protector er også dømt til å betale 82.222 kroner i saksomkostninger.

Wetaas ventet lenge med å renovere badet for egen regning fordi hun fryktet å «ødelegge bevis» før saken var avgjort. Men etter en resultatløs runde i Forliksrådet, orket hun ikke å vente lenger og engasjerte håndverkere.

En skillevegg i dusjen måtte rives. Reisverket i veggen var laget av tre og kledd med fliser. Skilleveggen etterlot seg et stort flisløst felt i den tilstøtende veggen. Siden tilsvarende fliser ikke kunne skaffes, måtte håndverkerne skifte flisene på alle veggene.

VANNET FLØT: Slik så det ut da Trude demonstrerte dusjen for TV 2 i 2015. Den flislagte veggen i dusjnisjen til venstre i bildet hadde reisverk av tre og var fullstendig ødelagt av vann.
VANNET FLØT: Slik så det ut da Trude demonstrerte dusjen for TV 2 i 2015. Den flislagte veggen i dusjnisjen til venstre i bildet hadde reisverk av tre og var fullstendig ødelagt av vann. Foto: Lars Barth-Heyerdahl/TV 2

God bistand

I tillegg måtte gulvet utbedres så fallet ble riktig. Regningen kom på 113.000 kroner.

Selv om prisavslaget hun er tilkjent av Oslo tingrett ikke dekker utgiftene hun har hatt, er prinsippet det viktigste for Trude Wetaas.

– Alt i alt er jeg fornøyd. Saken har vært stressende og krevd mye energi. Heldigvis hadde jeg en utrolig flink advokat som representerte meg i rettssaken, sier Trude Wetaas.

Det er Help forsikring som hele veien har ført saken for Trude og har sørget for advokatbistand.

Selges «som den er»

Det springende punktet i denne typen tvister handler om selgers opplysningsplikt kontra kjøpers undersøkelsesplikt.

Praktisk talt alle eiendommer selges med et «som den er»-forbehold. Dette forbeholdet innebærer at du som kjøper i utgangspunktet ikke kan rette noe mangelskrav mot selger, opplyser Huseiernes landsforbund.

Likevel kan boligen ha mangler som gir rett til prisavslag etter avhendingsloven. Det er tre situasjoner som kan gi en kjøper grunnlag for å rette mangelskrav mot selger. Disse tre tilfellene er:

  • Selger har gitt manglende opplysninger om eiendommen
  • Selger har gitt uriktige opplysninger om eiendommen
  • Eiendommen er i vesentlig dårligere stand enn det kjøper hadde grunn til å regne med ut ifra kjøpesummen og forholdene ellers

Også Trudes leilighet ble solgt «som den er». Dette ble vektlagt av Protector Forsikring i rettssaken.

«Under enhver omstendighet bestrides at en eventuell manglende eller tilbakeholdt opplysning har virket inn på avtalen, jf. avhendingsloven § 3-7 2 pkt», anførte Protectors advokater, og la ned påstand om at selskapet frifinnes.

– Burde opplyst om forholdet

Retten konstaterer imidlertid at det burde vært opplyst om at vannet rant ut av dusjen. Retten finner det klart at badet ikke var bygget i samsvar med gjeldende forskrifter og at selger visste om at vannet rant feil vei. At dette ikke ble opplyst i kjøpsprosessen, mener retten har hatt innvirkning på kjøpet.

TOTALRENOVERT: Trude Wetaas gleder seg over at baderommet nå fungerer som det skal.
TOTALRENOVERT: Trude Wetaas gleder seg over at baderommet nå fungerer som det skal. Foto: Lars Barth-Heyerdahl

«Selger har ikke oppfylt sin bevisbyrde på at det ikke hadde betydning i dette kjøpet», heter det i dommen, og fastslår at Trude Wetaas har vunnet saken i det vesentlige.

«Hovedpoenget var å få fastslått ansvaret som saksøkte har avvist hele tiden», står det i rettsboken.

– Prøv dusjen når du er på visning

Trude Wetaas er godt fornøyd med sitt nye bad, men understreker at hun uansett har tapt mye penger på prosessen.

For det første betalte hun 150.000 mer for leiligheten enn en annen, identisk leilighet som var på markedet samtidig, nettopp fordi hennes leilighet hadde nyoppusset bad. I tillegg har det kostet mer å renovere badet enn det hun får igjen fra Protector forsikring.

Trude Wetaas anbefaler alle som er på boligjakt om å prøve dusjen når de er på visning for å se at alt virker som det skal.

Anker ikke

Protector Forsikring opplyser til TV 2 at selskapet ikke kommer til å anke dommen.

– Beløpet er under beløpsgrensen for anker, så det skal svært mye til å få saken behandlet i lagmannsretten. Vi er uenige i begrunnelsen og utfallet, og er av den oppfatning at dette ikke har hatt innvirkning på kjøpet, skriver Protectors direktør for eierskifte, Merete Christensen Bernau, i en epost.