Det er naturlig nok stor interesse for en fornyet utgave av Golf. Denne er ikke minst aktuell for Norge, der dette nok en gang er den helt klart mest populære modellen.
Det er naturlig nok stor interesse for en fornyet utgave av Golf. Denne er ikke minst aktuell for Norge, der dette nok en gang er den helt klart mest populære modellen.

Akkurat avduket: Nå blir bestselgeren ny

Volkswagen Golf med flere nyheter. Se bildeserie:

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fire år etter at den kom på markedet første gang, er det nå klart for en oppgradering av Volkswagen Golf.

VW har akkurat dratt teppet av den nye modellen, hjemme i Tyskland. Dette er en svært viktig modell for merket. Golf har en nesten unik posisjon i markedet og har i mange år vært en viktig imagebygger for VW.

Her hjemme har Golf i flere år vært den suverent mest solgte personbilen. Til sammen er det solgt 240.745 eksemplarer av Golf, siden den kom til Norge første gang i mai 1974.

Det Volkswagen nå gjør, skal holde den oppdatert og mest mulig konkurransedyktig i forhold til konkurrentene. En helt ny generasjon kommer først i 2019.

Justere med håndbevegelser

Endringene går i stor grad på teknikk og teknologi – og nye interiørløsninger. Mer utstyr kommer også som standard.

Golf får nå såkalt Active Info Display, en infotainmentløsning som er blant de aller mest avanserte på markedet.

Her handler det om å kunne styre en rekke av bilens funksjoner via dette systemet. Golf får også dynamiske instrumenter, der du blant annet kan få kartvisning opp i instrumentpanelet.

Selve grafikken på instrumentene kommer i flere versjoner. Discover Pro-løsningen støtter såkalt "gesture control", konkret at du kan justere flere funksjoner med håndbevegelser foran skjermen. Den største skjermen tilgjengelig nå er på 9,2 tommer. Her er Golf nå en spydspiss i klassen.

Snart kan bilen din se slik ut inni

Mindre endringer

En rekke nye eller oppdaterte førerassistent-systemer er også på plass, blant dem avansert parkeringshjelp. Flere funksjoner skal avlaste føreren, blant annet i køkjøring. I sum er vi temmelig nært en selvkjørende bil.

Golf får nå også VW-konsernets Trailer Assist, som gjør det langt enklere å rygge med tilhenger.

Utvendig handler det ikke overraskende om mindre endringer. Golf har en sterkt visuell merkevare, her gjør de mindre endringer. Frontlyktene er blitt mindre firkantet enn tidligere, og særlig GTE– og GTI-utgavene har blitt klart tøffere.

Bak er det nye LED-lykter, og små endringer på noen karosseridetaljer. Nye felger er også på plass, i tillegg til flere farger å velge mellom.

I interiøret er det snakk om nye materialer i dørsider, seter og i midtkonsollen.

Det nye infotainmentsystemet blir en av de viktigste endringene på den fornyede Golfen.
Det nye infotainmentsystemet blir en av de viktigste endringene på den fornyede Golfen.

Har du noe å skjule? Husk å trykke på denne!

Lengre rekkevidde

En ny 1,5-liters bensinmotor på 150 hestekrefter er også på plass. Den erstatter dagens 1,4-liters TFSI-motor og kutter både forbruk og utslipp sammenlignet med den.

Vi skal ikke mange år tilbake før Golf hadde en svært høy andel dieselmotorer under panseret. Nå har dette endret seg, ikke minst i Norge der den elektriske e-Golf og den ladbare hybriden Golf GTE er storselgere.

GTI-utgaven beholder dagens 2-liters motor, men effekten økes. Performance-utgaven går fra 230 til 245 hestekrefter. Da begynner det å bli skikkelig hårete!

En viktig nyhet for Norge til slutt: I forbindelse med faceliften får e-Golf vesentlig lengre rekkeviddet. Den øker fra dagens 190 kilometer, til 300 kilometer etter den såkalte NEDC-syklusen. Ny e-Golf debuterer for øvrig på bilutstillingen i Los Angeles som åpner dørene neste uke.

Vi testet den: Dømt til å bli en suksess!

34 år med moro – alt om Golf GTI