Slik kommer du lengre med elbilen i vinter

Sju råd for økt rekkevidde.

Vinter, snø og kuldegrader kan by på rekkevidde-utfordringer for elbileierne. 
Vinter, snø og kuldegrader kan by på rekkevidde-utfordringer for elbileierne. 

Rekkevidde er et nøkkelord for alle som har en elbil. Noen (les Tesla-eiere) er nok mindre opptatt av det enn andre, men uansett merke: Kjører du den tom for strøm, har du et problem!

Dette forsterker seg på vinteren. Alle elbiler får nemlig kortere rekkevidde når det blir kaldt. Det er det flere grunner til.

For det første har et nedkjølt batteri mindre kapasitet. For det andre bruker man mer energi i form av varmeapparat, varmeseter, rattvarme, varme i speil og bakrute, samt mer lys. På toppen av det hele økes rullemotstanden på vinterføre, enten det er snø eller slaps.

I sum utgjør dette i en stor forskjell. Ofte halveres rekkevidden på vinterdager. Det som på sommerstid går med god margin i forhold til rekkevidde, kan på vinterstid bli en kamp mot både kilometre og rekkeviddeangst.

Les også: Dette kan bli en norsk elbil-bestselger

Dette er rådene som tar deg lengre

Vi gir deg våre beste tips for å øke rekkevidden med elbilen i vinter.

1. Forvarm bilen mens du lader. Da bruker du ikke batterikapasitet til oppvarming, mens du kjører. Samtidig som du har en varm og isfri bil når du starter turen.

2. Parker inne når du har muligheten. For eksempel i et parkeringshus. Her er det ofte noen varmegrader, selv om det det er kuldegrader ute. Det betyr varmere batteri med mer kapasitet og isfri bil.

3. Reduser kupétemperaturen. Ta på litt ekstra tøy og senk temperaturen inne i bilen. Bruk varmesete og rattvarme, framfor bilens varmeapparat. Det sparer du strøm på.

4. Ha nok luft i dekkene. Dekktrykket kan synke noe i kaldt vær. Lite luft gir økt rullemortstand og kortere rekkevidde.

5. Lad ofte. Sett elbilen på lading så ofte du kan. Da opprettholder du driftstemperaturen på batteriet. Et batteri tar lettest og raskest imot lading når kapasiteten er mellom 20 og 80 prosent. La varmeapparatet være på når du hurtiglader. 2000 kW er ikke så mye da, men er mye når du kjører, og tærer på bilens batteri.

6. Tenk regenerering. Bruk aktivt regenererings-funksjonen i nedoverbakker og så ofte du kan ellers. Slipp gasspedalen og la bilen trille. Et bevisst forhold til dette kan øke rekkevidden med 10 – 15 prosent.

7. Senk farten. Økt fart gir økt luftmotstand, som igjen betyr høyere energiforbruk. Luftmotstanden mer enn dobler seg om man øker hastigheten fra 70 til 100 km/t.

Følger du disse enkle rådene er sannsynligheten stor for at du kommer litt lenger med elbilen, selv om det er vinter og kulde.

Elbilen bør varmes opp mens du lader, hvis ikke går det med ekstra mye strøm i starten.
Elbilen bør varmes opp mens du lader, hvis ikke går det med ekstra mye strøm i starten.

Les også: Vil lage ny elbil – til under 70.000 kroner