Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

SUV-ene har tatt stadig større markedsandeler i Norge de siste årene, men en av modellene som ikke helt har klart å markere seg her er Ford Kuga.

Den kom i helt ny utgave for tre år siden. Vi i Broom var blant dem som da trodde at salget skulle løsne, men slik gikk det ikke. Kuga har i flere år levd i skyggen av konkurrenter som VW Tiguan, Toyota RAV4 og Mitsubishi Outlander.

Nå har den akkurat fått en midtlivs-oppgradering, med blant annet en del designendringer. Samtidig kommer Kuga også i en helt ny Vignale-utgave.

Vignale er Fords eksklusive undermerke. I praksis handler det om litt pynt utenpå, mer påkostet interiør og også et fordelsprogram for eierne.

Alle Kuga-merker er borte utenpå. Her er det kun Vignale som gjelder.

Rimeligste Kuga starter på 317.000 kroner. I Vignale-utgave må du ut med fra 497.000 kroner, da er det 150-hesters dieselmotor under panseret.

Vår testbil, som vi har kjørt under Europa-lanseringen i Østerrike, koster 517.000 kroner. Den har 2-liters dieselmotor på 180 hestekrefter.

Endringene er størst i fronten, her er Kuga nå svært lik storebror Edge.
Endringene er størst i fronten, her er Kuga nå svært lik storebror Edge.

Bestselgerne: Disse SUV-ene kjøper vi flest av

Hvordan er den å kjøre?

Første generasjon Kuga hadde svært sporty kjøreegenskaper til denne klassen å være. Dagens Kuga har mer vekt på komfort, med et understell som effektivt sluker ujevnheter. Styringen er ikke like skarp som tidligere, men for de aller fleste kjøperne har det neppe veldig mye å si.

På motorveien utenfor Wien leverer den varene, også i høye hastigheter. Vignale betyr også ekstra støydemping, det er imponerende stille inne i bilen.

Firehjulstrekk-systemet er på linje med det vi finner hos de fleste konkurrentene. Det duger i massevis til å få deg fram på glatte og dårlig brøytede veier og gir økt trygghet, særlig på vinteren.

Setene er trukket med lekkert og mykt skinn. Men de kunne hatt litt mer sidestøtte, her er de nesten litt overraskende myke.

Med lengde på 4,52 meter er Kuga en av klassens mest kompakte biler. Det gjenspeiler seg også i den innvendige plassen.
Med lengde på 4,52 meter er Kuga en av klassens mest kompakte biler. Det gjenspeiler seg også i den innvendige plassen.

Her er et nytt luksusmerke på plass i Norge

Hvordan er plassen?

Kuga vokste i andre generasjon, men er fortsatt ingen plassmester. Bagasjerommet tar 456 liter. Det kan bli snaut til familiebruk. Dessverre har Ford heller ikke kostet på seg skyvbare bakseter. Det er en detalj som øker fleksibiliteten betraktelig, du kan velge stort bagasjerom og mindre beinplass i baksetet når det er nødvendig.

Fire voksne har god plass i bilen. Forsøker du å få inn tre i baksetet, blir bredden rett og slett for snau. Det er bra med oppbevaringsrom rundt om i kupéen, her har Ford tenkt på hva som er viktig i praktisk bruk.

Klappbord på forseteryggene – det er utstyr særlig småbarnsforeldrene setter pris på.
Klappbord på forseteryggene – det er utstyr særlig småbarnsforeldrene setter pris på.

SUV eller stasjonsvogn: Dette bør du vite før du kjøper

Går den bra?

2-liters dieselmotor på 180 hestekrefter: På papiret høres det mye ut for en såpass kompakt SUV, men i praksis oppleves det ikke som mer enn det bør være.

Kuga er ganske tung (denne har egenvekt på 1.653 kilo) og motoren er nok ikke helt siste skrik teknologisk sett. Den gir fint overskudd til vanlig kjøring og er sterk nok til at forbikjøringer tas enkelt og greit. 10 sekunder blank fra 0-100 km/t er imidlertid ikke imponerende. Her er mange konkurrenter kjappere.

Fords nye infotainmentsystem Sync 3 er på plass i Kuga, dashbordet for øvrig bærer preg av at det er noen år siden bilen ble lansert.
Fords nye infotainmentsystem Sync 3 er på plass i Kuga, dashbordet for øvrig bærer preg av at det er noen år siden bilen ble lansert.

Finest utenpå eller inni?

Kuga-designet har ikke lenger nyhetens interesse, og endringene som er gjort nå er nok ikke store nok til å endre på det. Mest har skjedd i fronten. Den ser tøff ut, med lykter og grilldesign som ligner svært mye på storebror Edge.

Sideprofilen er også sporty, men bakfra ser den både litt høy og smal ut. Det er helt klart ikke vinkelen som kler bilen best.

Innvendig merkes også alderen. Akkurat nå går trenden mot store infotainmentskjermer og minst mulig knapper spredt rundt om på dashbordet. Fords 8-tommers Sync 3-skjerm ser faktisk litt puslete ut. Sammen med mange brytere gir det et litt rotete totalinntrykk. Her har tiden gått litt fra bilen, både utvendig og innvendig.

Dette er nok ikke vinkelen Kuga tar seg best ut fra. Den ser både litt høy og smal ut bakfra.
Dette er nok ikke vinkelen Kuga tar seg best ut fra. Den ser både litt høy og smal ut bakfra.

Snart kan bilen din se slik ut inni

...og hva er konklusjonen?

Tre år ut i livsløpet har Ford Kuga fortsatt ganske mye å komme med. Den er en av klassens mest velkjørende biler, komfort og ikke minst støydemping er helt i toppklasse. Vignale-utgaven er også svært velutstyrt. Her mangler du ikke mye!

FORD KUGA VIGNALE

Motor: 2-liter diesel

Effekt: 180 hk / 400 Nm

0-100 km/t: 10 sekunder

Toppfart: 200 km/t

L/B/H: 452/183/170 cm

Bagasjerom: 456 liter

Forbruk: 0,52 l/mil

Pris: 517.000 kroner

Prislappen gjenspeiler også det. 517.000 kroner er mye for en såpass kompakt SUV. Her er det flere konkurrenter – særlig de japanske – som i praksis gir deg mer bil for pengene. Vignale-merker til tross, noen premiumbil er ikke dette, derfor vil nok mange også føle at prislappen blir i drøyeste laget.

Design og interiør sladrer også om at bilen ikke lenger er ny. Plassmessig er den også på grensen til å kunne dekke mange familiers behov.

Dette i sum gjør at Kuga neppe vil starte noen omfattende klatring oppover registreringsstatistikkene, selv om den har blitt fornyet. Til det er konkurrentene for mange, og for tøffe.

Duell: Kuga møtte erkerival VW Tiguan – og vi ble overrasket

Når prislappen tipper en halv million, er det mye å velge mellom fra andre merker. Derfor tror vi også Kuga Vignale kan få det tøft i det norske markedet.
Når prislappen tipper en halv million, er det mye å velge mellom fra andre merker. Derfor tror vi også Kuga Vignale kan få det tøft i det norske markedet.

Storebror Edge finnes også i Vignale-versjon – les testen her: