Dette er superverktøyet som kan ha sikret Trumps valgseier

Amerikanerne ble personlighetstestet og overøst med skreddersydde annonser som skulle få dem til å stemme på Donald Trump som president – uten at de var klar over det.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Ingen teknologi kan erstatte en god presidentkandidat. Til syvende og sist handler det om at kandidaten må ha et budskap som treffer velgerne, sier Alexander Nix, direktør i analyseselskapet Cambridge Analytica til TV 2.

De holder til i en relativt anonym bygning i London. De siste månedene har selskapet hatt én jobb: Å sørge for at Donald Trump sanker så mange stemmer som overhodet mulig.

Nix forklarer hvordan metoden fungerer: Ved hjelp av en personlighetstest på sosiale medier samler de inn 5000 detaljer om hver enkelt person. Etterpå deles de inn i fem ulike personlighetsgrupper.

Deretter sammenligner selskapet de selverklærte opplysningene med andre opplysninger som hva du har stemt under andre valg tidligere, hvor du bor, hvor du handler, hva du handler og til og med hva du ser på TV.

Kjenner velgerne ut og inn

Ved hjelp av verktøyene sine klarer selskapet å analysere de store datamengdene. Når analysen er gjort, vet de veldig mye om velgerne. Det gjør at selskapet kan skreddersy politiske annonser.

Sagt på en annen måte: De kan fortelle velgeren det velgeren vil høre, og de kan sørge for at budskapet treffer folk der de er, for eksempel på Facebook eller TV-skjermen.

SENTRAL I VALGKAMPEN: Alexander Nix og selskapet Cambridge Analytica. 
SENTRAL I VALGKAMPEN: Alexander Nix og selskapet Cambridge Analytica.  Foto: Mathias Ask / TV 2

– Vi finner ut hva den enkelte bryr seg om, hvilke utfordringer de møter og hvordan de vil reagere på ulike budskap, sier Nix til TV 2.

De færreste hadde trodd at Donald Trump skulle vinne dette valget. Ikke bare er han en kontroversiell kandidat, i tillegg lå han bak på de fleste meningsmålinger.

Betalte minst 40 millioner

Trump gjorde oppsiktsvekkende gode valg i vippestater som Michigan, Pensylvania og Ohio. TV 2s valgekspert Thor Steinhovden utelukker ikke at analyseselskapet kan ha vært Trumps trumfkort i valgseieren.

– Det kan ha å gjøre med Cambridge Analytica og at Trump utviklet et budskap som traff velgerne uventet bra, sier Steinhovden.

Før valget ble det snakket om en «stille majoritet» av velgere som ikke hadde gjort seg opp en mening. Det er ikke utenkelig at Trumps budskap traff denne gruppen med den skreddersydde metoden.

Bare i september betalte Trump-kampanjen 40 millioner kroner for tjenestene til Cambridge Analytica, skriver CNN. 28 ansatte i selskapet har jobbet målrettet for den kommende presidenten.

Hjalp Cruz og Carson

Alexander Nix forteller at selskapet i 2015 bisto både Ben Carsons og Ted Cruz' kampanjer. Da begge tapte nominasjonen mot The Donald, ble de kontaktet av Trump-kampanjen.

– Hvor viktig blir dette verktøyet i fremtiden?

– Det er ingen tvil om at måten vi kommuniserer endrer seg fundamentalt. Dette gjelder ikke bare i valgkamper, men også i andre sammenhenger, for eksempel når det gjelder reklame, sier Nix.

Han legger ikke skjul på Trumps valgseier er svært god reklame for selskapet hans.

– Vi er veldig stolt over å ha deltatt i kampanjen. En så stor og vellykket kampanje er et fantastisk utstillingsvindu som viser hvilke muligheter det gir når man analyserer så store datamengder, sier han.

Møter skepsis

Der er derimot ikke alle som har like stor tro på metodem.

Sasha Issenberg, forfatter av boken «The Victory Lab: The Secret Science of Winning Campaigns», er svært skeptisk til at verktøyet faktisk fungerer.

– Målrettet valgreklame omgjør ikke en dårlig kandidat til en god kandidat og det endrer ikke en demokrat til en republikaner. Men igjen, hvis man skal bruke milliarder av kroner på en valgkampanje, så vil du være sikker på at du fokuserer på den rette velgermassen, sier Issenberg til CNN.

Verken Trump eller Trumps kampanjeledere har villet kommentere bruken av verktøyet.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook