Citroën HY  har definitivt blitt en kultbil og med stigende priser som følge av det.
Citroën HY  har definitivt blitt en kultbil og med stigende priser som følge av det. Foto: Faksimile fra finn.no

Bruktbilen bare en mor kan elske

Med denne vekker du oppsikt!

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det finnes feiende flotte biler, det finnes fine biler, det finnes stygge biler, det finnes veldig stygge biler – og så har vi Citroën HY. Bilen med et utseende som knapt en mor kan elske, men som tar igjen stort på sjarm og karisma.

HY har forlengst blitt en kultbil og klassiker, på lik linje med både VW Boble, Austin / Morris Mini og Citroën 2CV. Mye takket være nettopp utseendet.

Det er relativt sjelden det dukker opp eksemplarer til salgs her i Norge. Men nå kan du faktisk sikre deg ett eksemplar av bilen med det særegne utseendet. Det ligger en bil til salgs på finn.no.

Fly-design!

Citroën H Van, som den egentlig heter, ble produsert i hele 34 år. Fra rett etter andre verdenskrig, i 1947 og helt fram til 1981. Designet med det som mest av alt minner om bølgeblikk-plater og selve formgivingen av bilen skal være hentet fra det tyske Junkers-flyet fra første verdenskrig.

Fra barndommen husker jeg at fiskebilen som kom annen hver uke til Fåberg, var en blå og hvit Citroën HY. Med en liten, tykk og blid fiskehandler ombord. Det var alltid stas å få være med mutter`n og se på den rare bilen med fiskebutikk baki. Ulempen var selvfølgelig at det ble fisk til middag minst en av de kommende dagene…

Bilen deler mye av teknikken med personbilen fra samme tid, Tracion Avant. Det inkluderer forhjulstrekk og god plass i varerommet. Det inkluderer også uavhengig fjæring på alle hjul, og brukbare kjøreegenskaper – i alle fall etter datidens standard. Utstyr og komfort var det ikke like mye av. Dette var enkle biler, slik nyttekjøretøyer gjerne både var og er.

<br>Citroën Hy skal ha blitt designet med inspirasjon fra dette Junkers-flyet.

Citroën Hy skal ha blitt designet med inspirasjon fra dette Junkers-flyet.

Slik importerer du drømme-veteranen

To eiere og kun 68.500 kilometer på 44 år

Nesten 475.000 Citroën HY ble produsert. Men som for nyttekjøretøyer flest var det ofte lange dager, tung last og mye slit. De ble regelrett brukt opp og vraket.

Men bilen som finnes til salgs i Kinsarvik ser ut til å ha klart seg veldig bra. Kun to eiere og 68.500 kilometer her den fått med seg på 44 år. Så her bør det fortsatt være bil igjen.

Strøken er den ikke, men kledelig patinert og i bruksstand. Det er liksom slik de skal være. Det står å lese i annonsen at den trenger litt vedlikehold og omsorg, men at den både starter og går.

Prisen som kan diskuteres er satt til 120.000 kroner, som et utgangspunkt.

Dette er en bil som garantert tiltrekker seg mye oppmerksomhet, Slik sett kan den den nok være et smart valg for den som har et firma man ønsker å profilere. Eller om man vil ha en uvanlig veteranbil med god plass.

Med litt velvilje så kan man faktisk se fly-designet på Citroën Hy
Med litt velvilje så kan man faktisk se fly-designet på Citroën Hy Foto: Faksimile fra finn.no

Se hele annonsen her:

Stigende priser

Bilene fikk kun få og små endringer i løpet av de 34 årene de ble bygget. I 1964 var det slutt på den to-delte frontruten og i 1969 endret man fordørene fra å være hengslet i bakkant til å være hengslet foran.

På det internasjonale markedet selges slike biler i bruksstand for rundt 15.000 Euro (ca 140.000 kroner), mens fine og restaurerte biler selges for det dobbelte og mer til. Da kommer moms i tillegg, om man ønsker å ta den inn til Norge.

Så prisene har steget jevnt og trutt de siste årene. Det vil de trolig fortsette med. Vi håper imidlertid at dette eksemplaret finner en ny eier i Norge og ikke forsvinner ut av landet.

Se hva som skjulte seg i den gamle garasjen

Ekte fransk landsjarm, selvfølgelig med en Citroën HY til å frakte egg, poteter og andre godsaker til torgs
Ekte fransk landsjarm, selvfølgelig med en Citroën HY til å frakte egg, poteter og andre godsaker til torgs

Les også: Brukte alle de stygge ordene jeg kunne – og fant opp noen nye