Oljesøl under bilen kan bety at det er sprekk i pakninger. De kan du faktisk reparere
Oljesøl under bilen kan bety at det er sprekk i pakninger. De kan du faktisk reparere "innenfra", ved å tilsette pakningsfornyer.

Ser det slik ut under bilen? Da har du et problem

Men løsningen kan faktisk være veldig enkel.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Legger bilen din igjen ”visittkort” på bakken etter å ha stått parkert en stund? Det skyldes som regel oljelekkasje fra motoren.

Mange får dyre reparasjoner på bilen fordi pakningene i motor og gir tørker ut og sprekker. Det fører til lekkasje og svetting fra motoren. I verste fall må motordelene demonteres og pakningene byttes.

– Ved enkle grep kan man unngå slike slitasjeskader på pakningene. Hvis man tilsetter én prosent pakningsfornyer i oljen, unngår man at gummien i pakningene tørker ut og blir harde, sier Terje Tjelland i Relekta, som leverer reparasjons- og vedlikeholdsprodukter til verksteder og industribedrifter.

Brudd i pakningene

Har man først fått en lekkasje, er det heller ikke for sent å tilsette pakningsfornyer.

– Da bruker man bare tre ganger så mye fornyer, det vil si tre prosent av total oljemengde. Så vil oljeblandingen gjøre gummien i pakningene myke og smidige igjen, sier Tjelland, i en pressemelding.

Er det såkalt brudd i pakningene, det vil si at det har oppstått store sprekker i gummien, vil det ikke ha noen hensikt å tilsette noe i oljen. Men ved å gjøre det kan man avdekke hvor stor feilen er.

– Fortsetter det å lekke olje fra motoren etter at pakningsfornyeren har fått virke litt, vet du at skadene på pakningene er såpass store at de må byttes, sier Tjelland.

Du kan spare mye på å ta oljeskiftet selv

Velger det billigste

Det er like enkelt å tilsette pakningsfornyer som å etterfylle olje. Har man bilen på service, kan man be spesielt om at de tilsetter pakningsfornyer når de skifter olje.

Pakningsfornyer er en væske som tilføres bilens motorolje. Den har spesielt god evne til å mette naturpakninger, gummi og korkpakninger i motoren. Væsken fungerer som en marinade som trekker inn i tørre pakninger og tetter sprekker.

– Ideelt sett burde alle oljer hatt denne ingrediensen, men de fleste oljer lages etter kravet om minstekvalitet. Mange kunder velger den billigste oljen, men vet ikke at det kan bli dyrt i lengden, sier daglig leder Jonas Elmas på Etterstad Bilverksted.

Verkstedet tok betalt – men hadde ikke gjort jobben

Levetiden kan forlenges

I snitt får de inn to til tre biler i uka som har problemer med små oljelekkasjer og svetting fra motoren.

– Langt de fleste kommer til service når skadene først har oppstått. De færreste vet at dette kan forebygges. Men blant de mest erfarne sjåførene og yrkessjåførene er det en kjent sak å tilsette lekkasjestopper i oljen, sier han.

Akkurat som et sykkelhjul tørker ut med tiden og slår sprekker, tørker også pakningene i en bil ut. Det er en naturlig aldringsprosess som går sin gang hvis man ikke gjør noe.

– Kombinasjonen av varme og syreangrep i motoren fremskynder denne prosessen. Særlig skjer dette med biler som ikke får regelmessig oljeskift. Harde pakninger gir også harde og trege gir på automatgir. Levealderen på pakninger i normale biler er mellom fem og ti år, men kan forlenges ved godt vedlikehold, sier Terje Tjelland.

LES OGSÅ: Slik går det hvis du ikke skifter olje på bilen