Viktig sjekk: Lars Lekven har nok å gjøre med å sjekke bilbatterier når kulda setter inn. - Dette er svært viktig å gjøre, sier han. Foto: Bjørn-Tore Sandbrekkene. op.no/Amedia.
Viktig sjekk: Lars Lekven har nok å gjøre med å sjekke bilbatterier når kulda setter inn. - Dette er svært viktig å gjøre, sier han. Foto: Bjørn-Tore Sandbrekkene. op.no/Amedia.

Slik unngår du startproblemer i kulda

Vet du hvor lenge batteriet på bilen varer?

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Vi merker at sesongen er i ferd med å starte for alvor, sier Lars Lekven hos Batteri Radiatorservice på Nanset i Larvik til op.no

Selskapet har mer enn 30 års erfaring med bilbatterier, og merker at stadig flere av de faste kundene har gjort det til en rutine å sjekke batteriet hver høst.

– Selv dårlige batterier klarer seg gjennom sommeren, men knekker ofte sammen den første kuldenatta. En rask sjekk av batteriet på et verksted gjør at man kan unngå å stå uten å få start på bilen, og dermed få både kostnader og irritasjon som resultat, sier han.

Lekven sier at et bilbatteri sjelden holder mer enn fire til seks år, og at en årlig sjekk er svært viktig.

Riktig behandling

Lekven sier at det er viktig å tenke på at batteriet trenger ettersyn og vedlikehold akkurat som resten av bilen gjør det.

– Selv om batteriet er bra, så trenger det ettersyn. På nyere biler spesielt er det veldig mye som bruker strøm, og det å lade opp batteriet før vinteren setter inn, og også jevnlig gjennom vinteren, er viktig. Spesielt gjelder det hvis man bruker bilen mye på småkjøring. Da rekker ikke dynamoen å lade batteriet opp.

– Jevnlig lading av batteriet øker også levetiden på batteriet, sier Lekven, og legger til at det er viktig å sørge for at man har riktig lader.

Han understreker at det er ulike ladere til ulike batteriteknologier, og anbefaler kontakt med fagfolk før man går til innkjøp.

Lekven sier også at det er fornuftig å holde batteriet rent for støv og skitt på toppen og rundt polene, og å fjerne irr når det dukker opp.

– Ellers kan man få «krypstrøm» som bidrar til å lade ut batteriet, sier han, og legger til at man må være forsiktig hvis man bytter batteri på bilen selv.

– Man må sørge for å få riktig batteri, og ofte kreves det omprogrammering i bilens styresystem når man bytter batteri, sier han.

Klar for sesong: Larsa Lekven hos Batteri Radiatorservice AS i Larvik har forberedt seg godt for vintersesongen. Foto: Bjørn-Tore Sandbrekkene, op.no
Klar for sesong: Larsa Lekven hos Batteri Radiatorservice AS i Larvik har forberedt seg godt for vintersesongen. Foto: Bjørn-Tore Sandbrekkene, op.no

Kjør fornuftig på korte turer

Lars Lekven sier at de fleste som får problemer med å få start på bilen på vinteren bruker bilen mest til korte turer, og at batteriet blir ladet ut på grunn av for mye bruk av ting som drar strøm.

– Setevarmere og varmetråder i vinduene trekker mye strøm, og man bør tenke seg om hvorvidt det er nødvendig å bruke slikt utstyr når man bare skal kjøre noen få kilometer til jobben. Det samme gjelder bruk av dieselvarmere i tiden før man starter bilen på morgenen eller før man skal hjem på ettermiddagen. Dieselvarmeren trekker veldig mye strøm, og kanskje er det ikke helt nødvendig å bruke den slik, sier han.

Unngå startkabler

Lars Lekven ber også bileiere om å være forsiktig med å bruke starkabler hvis man står uten strøm og mulighet til å få start på bilen.

– Startkabler kan gi gnist og spenningstopper som kan ødelegge styreenheten i bilen. Det kan bli veldig dyrt, og spesielt på nyere bilder fraråder jeg bruk av slike.

– I dag får man kjøpt såkalte «startboostere» som man kan ha liggende i bilen med reservestrøm hele vinteren. Denne kan man starte bilen med, og til og med lade mobiltelefonen hvis den går tom for strøm. En slik får man for under 2.000 kroner, og det er en god forsikring å ha når kuldesesongen setter inn for alvor, sier Lekven til slutt.

Flere bil og motorsaker fra op.no finner du her:

Les også: Én av ti krasjer på sommerdekk