Stor, amerikansj undersøkelse er ikke gode nyheter for disse tre merkene. Til venstre Volvo og VW, til høyre Tesla.
Stor, amerikansj undersøkelse er ikke gode nyheter for disse tre merkene. Til venstre Volvo og VW, til høyre Tesla.

Tesla, Volvo og VW i trøbbel

Stuper i ny ranking – eierne misfornøyde.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Der det er vinnere – finnes det også tapere. Slik er det bare. Enten det er snakk om fotball eller biler.

Den amerikanske forbrukerorganisasjonen Consumer Reports har lange tradisjoner i å rangere bilmerker. Nå har den en ny undersøkelse ute. Basert på mer enn en halv million brukererfaringer på 300 bilmodeller. Brukerne har besvart spørsmål rundt 17 potensielle problemområder.

Dataene fra undersøkelsen er lagt sammen med data fra Consumer Reports egne biltester, tidligere kundetilfredshet-undersøkelser og data for sikkerhet.

Dataene blir så omgjort til et poengsystem der 0 er dårligst og 100 er best.

Biler med 40 poeng og lavere havner på en egen "bunnliste".

Norske favoritter på bunn

Denne undersøkelsen er en av de viktigste for bransjen. Man vil derfor nesten for enhver pris unngå å havne på denne bunn-listen. Mens å havne på topplisten, som krever 60 poeng eller mer, er en solid fjær i hatten...

Denne gangen er det altså bunnlisten det handler om. Litt overraskende er det kanskje derfor at vi finner flere bilmerker her som det norske folk har trykket til sitt bryst. Nemlig VW, Volvo og Tesla.

Volvo er i ferd med å stable en helt nye line-up på beina. Biler som, så langt vi har både erfart og forstått, gjør det bra. Men denne undersøkelsen tar for seg biler som er opptil 16 år gamle. Det setter det hele i et litt annet lys.

Men det er heller ikke til å komme fra at de ramler ned sju plasser fra i fjor og i år havner på en 19. plass, av de i alt 29 bilmerkene som omfattes av undersøkelsen. De får 40 poeng og kommer med det akkurat inn på bunnlisten.

USA er et svært viktig marked for Volvo og vi tipper at alle kluter settes inn for å få merket opp og fram igjen.

Les også: Dette er de norske SUV-favorittene

Stort forbedringspotensiale

Enda verre er det for VW. De ramler hele ni plasser nedover på listen. til en 22. plass. Det er vel god grunn til å anta at dieselskandalen og med den en redusert og tynnslitt tillit er en viktig årsak til det dramatiske fallet for VW.

VW var i ferd med å etablere et langt bedre fotfeste i USA, hvor de tradisjonelt ikke har vært så store. Noe sier oss at den veien blir både lengre og brattere å gå nå.

Tesla er jo amerikansk og man skulle jo kanskje med det tro at amerikanerne viste litt entusiasme og nåde. Men den gang ei. En 25. plass er det Tesla blir tilgodesett med. Misnøye med bakdørene til nye Model X skal visstnok være en av forklaringen her.

En annen forklaring er at Tesla har bare to modeller og relativt få solgte biler (men stort nok antall til å bli med i undersøkelsen så klart) og at det gjør at de blir sensible for om en modell har en feil og at det gjør store utslag.

Videre nedover på listen finner vi Dodge, Chrysler, Fiat og til slutt Ram (som er pickupene til Dodge) helt på jumboplass. De to siste med under 20 poeng av 100 oppnålige.

Dette er den ikke altfor gjeve bunn-listen til Consumer Reports
Dette er den ikke altfor gjeve bunn-listen til Consumer Reports

Les også: Gikk konkurs i 1961 – nå gjør de comeback