Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Skal du ha mest mulig bil for pengene, er det bruktmarkedet som gjelder. Det uansett hvilken modell du måtte ønske seg. Men det gjelder spesielt de aller dyreste bilene. Der er nemlig verditapet høyest.

BMW flaggskip, 7-serie, kom i ny utgave i 2009. Og den satte virkelig en standard i sitt segment – både med tanke på kjøreegenskaper, design og utstyr. Det var reflektert i prisen. Du fikk ikke en slik bil til under millionen. De fleste kostet gjerne både 200- og 400.000 kroner over det også, når kravstore kunder hadde krysset ferdig på listen over ekstrautstyr.

Så har imidlertid årene gått, og nå er situasjonen en helt annen. Vi har funnet en 2009-modell som ligger til salgs for, hold deg fast, 339.000 kroner!

Denne har garantert ikke naboen maken til!

Priset som en Golf

Ja, det stemmer, omtrent det samme som en middels utstyrt, ny VW Golf. Og ikke har den gromme direktørbilen avskrekkende kilometerstand heller. 139.000 kilometer står det i annonsen. Det betyr at den bør ha mange gode år igjen på veien.

Den er dessuten utstyrt med en god porsjon av det mange anser som viktig ekstrautstyr: M-sport-pakke, soltak og elektriske seter med minne, for å nevne noe.

Begrenset informasjon

Det som bør sjekkes opp, er hvor god historikk det er på bilen. På så avanserte biler, er oppfølging ekstra viktig. Og aller helst via en merkeforhandler.

I annonsen står det riktignok at bilen kommer rett fra service, men ingen steder står det nevnt noe om resten av oppfølgingen bilen han har hatt.

OM det er hull i dokumentasjonen eller mangler for mange kvitteringer, er det nok bare å fortsette jakten på den perfekte bilen.

Klikk her for å se hele annonsen

Interiøret er lekkert og brukervennlig. Dette er fra tiden da infotainmentskjermen var en integrert del av dashbordet. 
Interiøret er lekkert og brukervennlig. Dette er fra tiden da infotainmentskjermen var en integrert del av dashbordet. 

Sort, sort – og mer sort

Akkurat på 7-serie er det nesten utelukkende sort som gjelder. Noen "vågale" kunder valgte hvit-, grå- eller sølvfarget, men disse er langt mer sjelden.

Bilen vi omtaler her er gjennomført: sort lakk, sort skinn og lister. Det er kanskje ikke spennende, men det er safe. Få potensielle kjøpere lar seg skremme av en slik fargekombinasjon.

Særlig fraværet av de "gammeldagse", lyse trelistene er nok viktig.

Denne har tapt seg 1,5 millioner kroner

Komfort med noko attåt

7-serie skiller seg fra mange av de andre direktørbilene, ved at den tåler å bli kjørt litt aktivt også. Det er naturligvis ingen sportsbil, men denne biter virkelig godt fra seg i svingene, med tanke på størrelse og vekt. BMW har gjort seg flid med understellet.

Du kan selve velge kjøreprogram, fra komfort og eco, til sport.

3-literen på 245 hk er en skikkelig slugger av en dieselmotor, som gir mer enn nok fraspark. Samtidig er forbruket langt fra skremmende høyt.

Sjekk direktørbilen til Glenn-Robin (18)

Verditapet stort sett unnagjort

Plassen i baksetet er naturligvis eksemplarisk, og bagasjerommet er også romslig.

Det du må ta i betraktning, er at deler og vedlikehold koster mer enn på mer folkelige modeller. Store sedaner er heller ikke spesielt ettertraktet på bruktmarkedet. Det mangler også en del populært utstyr, som head up-display, adaptiv cruisekontroll, komfortseter og webasto.

Men til denne prisen, kan du nok ha bilen en god stund uten å bekymre deg voldsomt for et brutalt pristap.

Det kan være som å kaste tusenlapper på peisen