Andreas Mikkelsen må på jobbjakt i WRC-sirkuset til neste sesong. Foto: Scanpix
Andreas Mikkelsen må på jobbjakt i WRC-sirkuset til neste sesong. Foto: Scanpix Foto: Pau Barrena

En gavepakke til Toyota at Mikkelsen står uten jobb

Nyheten om at VW trekker seg fra WRC slo ned som lyn fra klar himmel. Måten det ble gjort på er under enhver kritikk, skriver TV 2s rallyekspert.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Ingen av førerne var informert om at de kom til å miste jobben før det stod på diverse nettsteder.

Riktig nok tror jeg denne avgjørelsen kom brått på alle i VW motorsport, som senest før Wales Rally GB testet 2017-modellen av Polo WRC. En bil vi dessverre aldri får sett på skogen.

At VW må kutte i alle ledd er forståelig etter dieselskandalen, som nå begynner og koste penger i hundremilliarder klassen.

Pengene de sparer ved å kutte ut WRC er nok bare en dråpe i havet i forhold til kravene som kommer mot firmaet, men det er viktig for VW å vise at de tar denne skandalen på alvor.

VW's exit gjør at tre av de aller beste førene i VM plutselig er arbeidsledige. Hvor vil de ende opp?

Ogier ble nylig kåret til verdensmester for fjerde året på rad. En utrolig prestasjon, og han er nok sjåføren som lettest vil få et nytt sete.

Vi vet per dags dato at Citröen og Hyundai har førerkabalen klar, og førerne for 2017 er alt annonsert. Men kan de være villige til endre på line up nå? Eventuelt en ekstra bil?

Citröen:

De har signert Kris Meeke, Craig Breen og Stephane Lefebvre.

Men Citröens teamsjef Yves Matton forteller i dag at han er åpen for samtaler med Sebastien Ogier. Samtidig som han er klar på at han ikke kommer til å endre på førerne sine for 2017. Det må i så fall være at de bygger en fjerde bil for Ogier? Jeg tipper også at Kris Meeke ikke er spesielt interessert i å få Ogier som teamkollega i 2017.

For Mikkelsen og Latvala er Citröen utelukket, Yves sier enkelt og greit: De er ikke franske, og de har ingen VM titler.

Hyundai:

De har signert Neuville, Paddon, Sordo og har i tillegg Abbring som en back up og testsjåfør.

Igjen er det Ogier som stiller med sterkeste kort for en plass i Hyundai, men hvordan de vil løse dette praktisk er vanskelig å si. De vil neppe droppe noen av de signerte sjåførene.

Men teamsjef Michel Nadan tenker nok så det knaker om dagen, med Ogier i teamet øker oddsen for Hyundais første VM-tittel betraktelig. Hyundai har også siste året hatt en konkurransedyktig bil. Noe som vil friste Ogier til teamet.

Igjen ser jeg Mikkelsen og Latvalas muligheter til å komme inn i teamet som relativt små. Selv om jeg mener Mikkelsen er klart bedre enn Sordo og bedre en Paddon er det ikke nok til å endre Hyundai sin line up for 2017. Neuville vil uansett være sikker i teamet.

Toyota:

Det er mange som er nysgjerrige på Toyotas satsing i WRC. Flere av filmene fra teamets tester ser ikke lovende ut. Samtidig har vi sett en gjennomstrømming av ingeniører i Toyota-teamet. Sett utenfra nå kan man lure litt på hvorfor Toyota valgte Tommi Makninen i Finland til å utvikle sin Toyota Yaris WRC. Men teamet er nytt, og vi må nok se på 2017 som et utviklingsår.

Toyota har alt presentert Juho Hanninen som sjåfør i teamet, et litt overaskende valg ettersom han ved flere anledninger har fått muligheten i VM uten å lage trøbbel for de aller beste. Det var lenge ventet at unge Esapekka Lappi skulle signeres ved siden av Hanninen. Sånn sett ville Toyota hatt en ung sulten sjåfør og en eldre rutinert sjåfør. Men per dato ingen stjernesjåfører som Toyota burde hatt, noe som minner meg om Toyota sin Formel 1-satsning for mange år siden, hvor de brukte enorme pengesummer, men ikke hadde de beste sjåførene bak rattet. Det endte med fiasko.

Det at Ogier, Mikkelsen og Latvala plutselig står uten jobb neste år er en aldri så liten gavepakke til Toyota sjef Tommi Makinen.

Spørsmålet er bare om noen tør ta sjansen på et helt nytt team. Så langt virker det som Tommi har vært glad i å ha kun finner i teamet sitt, så Latvala er nok den heteste kandidaten for et sete hos Toyota. Men er de lure vil de få inn Andreas Mikkelsen som i år har vist seg både raskere og mer stabil enn Latvala. Det kan også være plass til både Mikkelsen og Latvala i Toyota, hvis teamet rekker og bygge nok biler før sesongstart. Jeg tror teamet er for usikkert til at Ogier vil gå hit, men det hadde absolutt vært et spennende valg.

Ford:

En meget spennende bil for 2017 sesongen. Malcolm Wilsons M-sport har utviklet en helt ny Ford Fiesta WRC. Utifra hva som blir sagt i miljøet virker bilen å være et stort steg frem fra årets bil.

Ford har god tradisjon ved at de nye bilene de lanserer har vært konkurransedyktige.

Vi vet at franske Eric Camilli skal kjøre sitt andre år for Ford i 2017.

Ott Tanak har kjørt mesteparten av teamets tester den siste måneden, noe jeg tolker som at han har blitt valgt som førstesjåfør i 2017, noe han fortjener etter prestasjonene i Polen, Finland og Wales Rally GB. Det store spørsmålet er hvor mange biler Ford skal kjøre i fabrikksteamet i 2017. Ingen vet om det er 2,3 eller 4.

Ogier uttalte for kort siden ‘’I admire Malcolm and one of my regrets is not having worked with him, but who knows what the future holds’’

Nå har Ogier muligheten til å kjøre for Malcolm, spørsmålet er bare om de tar seg råd til den firedoble verdensmesteren. Jeg tipper Malcolms telefon går varm om dagen med telefoner til Ford Motor Company om penger til å signere Ogier.

Latvala og Mikkelsen har også tidligere kjørt for Ford. Kan de være på vei tilbake?

Vi har i 2016 hatt Mads Østberg i Fords VM-team, vil han fortsette i 2017? Mads' kanskje beste sesong i WRC var i 2012 hvor han kjørte i Adapta WRT. En av de beste privatsatsningene i WRC noen sinne. Kan dette være en løsning for Mads også i 2017?

Skoda:

VAG-konsernet eier som kjent flere bilmerker, blant annet Skoda. De har siste året har stor suksess med Skoda Fabia R5 i WRC2 klassen. Det ble annonsert at VW vil bygge en R5 utgave av Polo. Jeg tipper VAG vil overføre mye teknologien fra Skoda Fabia R5 over i Polo R5, men vil VAG at VW og Skoda skal konkurrere mot hverandre i samme klasse? Eller kan det være at VAG konsernet velger og flytte VW ned i WRC2 og Skoda opp i WRC? Det vil ikke være noe stor jobb å ta utviklingen fra Polo WRC over til en Skoda Fabia WRC. Det tsjekkiske bilmerket har hatt ambisjoner om WRC i mange år, men fått nei av VAG siden VW alt er representert. Jeg har også registrert at førerne har vært meget positive til VW etter sjokkbeskjeden, selv etter å ha mistet jobben så tett opptil sesongstart. Vet de noe vi ikke vet?

Det som er helt sikkert er at vi har noen spennende måneder frem mot ny sesongstart i Monte Carlo 19.-22. januar 2017. Og sesongen 2016 er ikke engang ferdig!! Finalen vises på TV 2 Sportskanalen og kjøres i Australia 17.-20.november hvor Andreas Mikkelsen skal slåss mot Neuville, Paddon og Sordo om pallplassene i VM.

VM stilling før Australia:

1 – Ogier – 247 (Verdensmester)
2 – Neuville – 143
3 – Mikkelsen 129
4 – Paddon - 126
5 – Sordo - 119