Nye analyser av satellittkommunikasjonen mellom flyet og bakkestasjoner viser at maskinen traff havet med stor kraft.

Flyet ble ikke satt forsiktig ned på Det indiske havet, slik enkelte teorier har gått ut på. Fordi det er funnet svært få vrakrester etter den svære flymaskinen, har det blitt spekulert i om flyet ble håndfløyet helt til det traff vannet og dermed forble nærmest intakt.

En fersk rapport fra den australske havarikommisjonen viser derimot at 777-maskinen traff havet med voldsom kraft. Synkeraten var inntil 25.000 fot per minutt, noe som tilsvarer en vertikal hastighet på 457 kilometer i timen.

«Ytterligere analyser av (...) de siste satellittmeldingene til og fra flyet samsvarer med at flyet er i en høy og økende synkerate. I tillegg viser analyser av en vingeklaff at flaps neppe var i bruk under flyvningens siste fase», heter det i rapporten.

Flapsen ville vært i bruk om noen forsøkte å lande flyet på havet.

– Ikke mulig at noen fløy flyet

Luftfartsekspert Geoffrey Thomas sier til CNN at de nye opplysningene utelukker at piloten fløy flyet da det traff havet.

– Den viktige nyheten i denne rapporten er at vingeklaffen som ble funnet i Tanzania, ikke var felt ut, sier Thomas.

– Det er ingen mulighet for at dette flyet ble fløyet av noen. Det var ute av kontroll, gikk tom for drivstoff og styrtet mot havet i en spiralbevegelse, sier Thomas.

MULIGE FLYRUTER: Simuleringer fra Boeing viser hvordan flyet kan styrtet mot havet. Illustrasjon: ATSB
MULIGE FLYRUTER: Simuleringer fra Boeing viser hvordan flyet kan styrtet mot havet. Illustrasjon: ATSB

Den australske havarikommisjonen har bedt flyprodusenten simulere MH370s siste minutter i luften basert på de siste tilgjengelige data og under forutsetning av at ingen styrer flyet. Simuleringene viser at flyet ville svingt enten mot høyre eller venstre i en spiralbevegelse på ferden mot havet.

Gitt at flyet gikk tomt for drivstoff på cruisehøyde, kan det ha holdt seg i luften i inntil 20 minutter.

Mistanker mot kapteinen

Boeing-maskinen fra Malaysian Airlines opererte rute 370 fra Kuala Lumpur til Beijing da flyet forsvant 8. mars 2014 med 239 personer om bord.

Et havområde på mer enn 110.000 kvadratkilometer er gjennomsøkt i jakten på flyet. Det totale søkeområdet er på 120.000 kvadratkilometer, rundt en tredel av Norges areal.

Det er funnet flere vrakrester langs strender i Mosambik, Tanzania, Sør-Afrika, Reunion og Mauritius som kobles til flyet. Men så lenge flykroppen ikke er funnet, er det umulig å vite sikkert hva som skjedde med MH370.

Det har imidlertid blitt reist spørsmål rundt flyets kaptein Zaharie Ahmad Shah. Shah skal ha fløyet en lignende rute som MH370 fløy på en flysimulator hjemme, og en teori er at kapteinen tok med seg 238 mennesker i et nøye planlagt selvmord.

Det finnes imidlertid ingen beviser for at Shah satt ved spakene etter at flyet svingte fra sin planlagte kurs 8. mars 2004.