Volkswagen var ganske tidlig ute da de lanserte sin elektriske e-up! tilbake i 2013.

I starten solgte den bra, men salget falt i takt med at stadig flere konkurrenter kom inn på markedet.

Ikke minst fikk e-up! det tøft etter at konsernbror e-Golf ble lansert. Den ble umiddelbart en knallsuksess, og dermed ble nok e-up! forvist bort i en krok hos mange av landets VW-forhandlere.

Nå har den fått en liten facelift og etter tre år er det på tide å sjekke hvordan e-up klarer seg i en tøff konkurrranse. Med startpris rett under 200.000 kroner er dette en av de rimeligste elbilene du kan kjøpe. Så er den da også en av de minste.

e-up! solgte bra i starten, så har det dabbet litt av.
e-up! solgte bra i starten, så har det dabbet litt av.

Hvordan er den å kjøre?

At dette er en billig bil, merkes med en gang vi setter oss inn og lukker døra. Det skjer med et skikkelig "KLONK". Her er det spart på flere ting.

Kjøremessig er imidlertid e-up! en helt kurant liten tass. Batteripakken gir en ganske tung kjørefølelse, et godt hakk over mange andre småbiler i markedet. Det er ingen problemer å henge med trafikken på motorvei, her spiller også fraværet av motorstøy inn.

I byen er den først og fremst lettkjørt. Du smetter lett inn og ut av trafikken og kan lirke bilen inn i parkeringsluker mange andre bare må kjøre forbi.

Setene ser også litt billige ut, men gir god sittekomfort. I forhold til mange elbilkonkurrenter er utstyrspakken ganske sparsom. Her er det for eksempel ikke navigasjon eller adaptiv cruisekontroll.

Her er det bare plass til to, de har det til gjengjeld ganske bra i baksetet.
Her er det bare plass til to, de har det til gjengjeld ganske bra i baksetet.

Les mer: Dette kan virkelig være kjekt å ha

Hvordan er plassen?

Elbilene i denne klassen brukes stort sett bare til småkjøring. Da har man neppe behov for å ha med seg allverdens av pikkpakk heller, og det er like greit. Bagasjerommet tar nemlig ikke imot mer enn 250 liter. I praksis holder det til handleposene, eller en kortreist helgetur.

Foran er plassen veldig bra. I baksetet er det trangere, men det holder faktisk for fire voksne, så lenge de i forsetene ikke overdriver beinplassen altfor mye. e-up! er forresten bare registrert for fire.

250 liter bagasjerom, det er ikke veldig mye.
250 liter bagasjerom, det er ikke veldig mye.

Lovendring: Nå får du ikke ha bonusbarn i baksetet

Går den bra?

På vanlig elbil-vis er den kjapp i avtrekkeren. Det passer veldig bra i bytrafikken. Her spretter du ut av lyskryssene. 12,4 sekunder på 0-100 km/t er ikke spesielt raskt, men det er heller ikke spesielt relevant. I praksis er det fint overskudd, også ute på landeveien. Toppfarten er forresten ikke på mer enn 130 km/t.

Her må det lades ofte!
Her må det lades ofte!

Litt overraskende har ikke Volkswagen gjort noe med batteriene eller rekkevidden i forbindelse med oppgraderingen.

Maks rekkevidde er fortsatt på 160 kilometer. VW oppgir selv tall i forhold til årstid: 120-160 kilometer ved sommertemperatur, 80-120 km ved vintertemperatur. Det er ærlig gjort.

Vi sliter med å klare stort mer enn 100 kilometer, ved temperatur rundt 10 grader og ganske forsiktig kjøring. Det setter naturligvis noen ganske klare begrensninger. Dette er en bil for de som ikke trenger veldig mye rekkevidde og som kan lade ofte. e-up! kan forresten hurtiglades.

Interiøret er frisket litt opp i forbindelse med faceliften, men her er det snakk om små endringer.
Interiøret er frisket litt opp i forbindelse med faceliften, men her er det snakk om små endringer.

Her er nykommeren som virkelig flytter rekkevidde-grensene

Finest utenpå eller inni?

Der mange elbiler ser ganske merkelige ut, rett og slett fordi de skal skille seg tydelig fra mengden, er e-up! langt mer nøytral. Den ser snill og nesten troskyldig ut. Lenger fra for eksempel Tesla er det vanskelig å komme!

e-up! er el-versjonen av VWs minste bil.
e-up! er el-versjonen av VWs minste bil.

Innvendig har den fått endel nye materialer og belysning. Det pynter litt opp, men fortsatt er totalinntrykket at dette er en enkel og billig bil.

Her er vi helt nederst på den lange Volkswagen-stigen. Men det virker forsåvidt solid og godt sammenskrudd.

Designet er enkelt og har holdt seg ganske bra siden bilen ble lansert.
Designet er enkelt og har holdt seg ganske bra siden bilen ble lansert.

Konsernbror Skoda får snart en helt ny toppmodell

...og hva er konklusjonen?

Dette er elbilen for deg som bare skal ha en enkel og liten bil, til småkjøring. Der gjør e-up! jobben på en utmerket måte.

VOLKSWAGEN e-up!

Motor: Elektrisk, 18,7 kWh

Effekt: 82 hk / 210 Nm

Rekkevidde: Inntil 160 km

0-100 km/t: 12,4 sek

Toppfart: 130 km/t

Bagasjerom: 250 liter

Lengde x Bredde x Høyde: 360 x 164 x 150cm

Pris : 199.800 kroner

Prislappen er naturligvis også svært viktig her. I praksis er e-up! rimeligere enn de fleste konkurrentene.

Det bør den også være, i forhold til både størrelse, utstyrsnivå og rekkevidde.

På det siste punktet føles den allerede litt frakjørt, det vil forsterke seg ytterligere de kommende årene når også de mindre elbilene kommer til å gå mye lenger enn i dag.

For mange kunder kan nok prisdifferansen opp til de litt større bilene i klassen bli for liten, slik at de heller går for en av dem. Da får de litt mer plass, også mer komfort og gjerne høyere kvalitetsfølelelse. Til gjengjeld er ikke de riktig like snertne og lett manøvrerbare i bytrafikken som e-up!

Blir du overrasket? Det er damene som har lyst på elbil

En tur innom hurtigladestasjonen må til ganske ofte, hvis du skal drive med annet enn småkjøring.
En tur innom hurtigladestasjonen må til ganske ofte, hvis du skal drive med annet enn småkjøring.

Mange forhandlere vil ikke ha elbiler i innbytte