Anette, Petter og Mathilde Johansen tok turen fra Norge til Tyskland for å hente sin splitter nye ladbare SUV på Mercedes-fabrikken. Her er det like før familien skal hente bilen på kundesenteret. (Bilen ved siden av er en utstillingsmodell.)
Anette, Petter og Mathilde Johansen tok turen fra Norge til Tyskland for å hente sin splitter nye ladbare SUV på Mercedes-fabrikken. Her er det like før familien skal hente bilen på kundesenteret. (Bilen ved siden av er en utstillingsmodell.)

Kjørte 200 mil for å hente drømmebilen på fabrikken

STUTTGART (Broom / TV 2): For mange er dette prikken over i-en.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Å kjøpe ny bil er ikke som å kjøpe en hvilken som helst annen gjenstand. Nei, her handler det også om opplevelse. Og følelser.

Akkurat det mener Mercedes også. Derfor tilbyr de kundene sine å hente bilen, rykende fersk, fra fabrikken i Tyskland.

Da vi ble med Mercedes-importøren i Norge, for å hente en helt ny pressebil på fabrikken i Sindelfingen, møter vi helt tilfeldig flere nordmenn som er ute i samme ærend.

Forsterker nybil-følelsen

En av dem er Petter Johansen (50), som sammen med kone og datter, har reist fra Oslo til bilhovedstaden Stuttgart. Her ligger nemlig hovedsetet til både Porsche og Daimler AG.

– Først og fremst er jeg over snittet bilinteressert. Derfor syns jeg det er en stor opplevelse i seg selv å hente bilen på fabrikken. Det er rett og slett prikken over i-en ved å kjøpe ny bil, forteller Petter, som skal hente en rykende fersk GLC 350e.

Slik ser det ut, hos Mercedes sitt kundesenter og hovedkvarter i Sindelfingen. Hver eneste dag reiser cirka 225 kunder hit for å hente sin bil rett fra fabrikk.       
Slik ser det ut, hos Mercedes sitt kundesenter og hovedkvarter i Sindelfingen. Hver eneste dag reiser cirka 225 kunder hit for å hente sin bil rett fra fabrikk.       

Men tro ikke det er første gang Mercedes-entusiasten besøker kundesenteret i Sindelfingen, som ligger snaue to mil sør for Stuttgart.

– Vi har allerede en helt maken modell hjemme. Den er vi såpass fornøyd med at vi måtte ha én til. En til kona og en til meg, smiler Petter.

50-åringen fra Oslo, som forresten har kjørt Mercedes de siste 30 årene, poengterer at nybil-følelsen forsterkes ved å hente den personlig i Tyskland.

Eksklusiv overlevering

Selv kaller Mercedes-importøren i Norge overleveringen for IMBAS: Individuell Mercedes-Benz Avhenting i Stuttgart.

Det sjekker stadig inn nye kunder, klar for å hente drømmebilen. 
Det sjekker stadig inn nye kunder, klar for å hente drømmebilen. 
Naturligvis er det nok å se på mens du venter. Både nyere og litt eldre modeller.
Naturligvis er det nok å se på mens du venter. Både nyere og litt eldre modeller.

Faktisk er det 225 spente nybil-eiere som velger å hente bilen sin her – hver eneste dag.

– Du får virkelig en unik opplevelse. På kundesenteret møter du tysk perfeksjonisme og en personlig representant som gir en nøye gjennomgang av bilen. Du føler deg skikkelig ivaretatt – selv om det er godt over tusen overleveringer i uken, sier Petter, som akkurat har fått nøkkelen til sin GLC nummer to.

Også vi, som skal hente en splitter ny Mercedes-AMG C 43, føler på eksklusiviteten. Det er rett og slett ikke vanskelig å forstå at om lag 200 nordmenn velger hente bilen sin på fabrikken, årlig.

På besøk på Tesla-fabrikken i California

Guidet tur på fabrikken

Selv om det er et høydepunkt i seg selv å få overlevert nøklene til en bil som har rullet bare ni kilometer, stopper ikke Daimlers opplegg med det. Etter overlevering følger nemlig en bedre lunsj på Mercedes sin egen restaurant – før en guidet tur på selveste fabrikken står for tur.

Vi i Broom ble også med på omvisning her – hvor mange av toppmodellene til Mercedes produseres, deriblant Nye E-klasse, S-klasse, CLS og ikke minst verstingen AMG GT.

– Det var utrolig fascinerende å se hele prosessen, alt fra stålklumpene som gikk gjennom pressa til monteringen av dashbordet, forteller Petter.

Det er MANGE biler som forlater utleveringshallen hver eneste dag. Flesteparten som velger å hente bilen selv, er naturligvis tyske. Men da vi var til stede var det også 3 som tok turen helt fra USA, kun for opplevelsen. Deres biler blir senere fraktet med båt over dammen. 
Det er MANGE biler som forlater utleveringshallen hver eneste dag. Flesteparten som velger å hente bilen selv, er naturligvis tyske. Men da vi var til stede var det også 3 som tok turen helt fra USA, kun for opplevelsen. Deres biler blir senere fraktet med båt over dammen. 

Tilbake på kundesenteret nærmer den store dagen seg slutten. MEN moroa er heldigvis ikke over riktig enda. Om du velger å hente bilen din på fabrikken, inkluderer det også inngang til det berømte Mercedes-museet i Stuttgart.

Perfekt familietur

Når vi først er i området er det klart vi tar turen innom. Vi flesker av gårde i vår AMG-lite. Og tror du ikke vi oppdager en rimelig fersk GLC på parkeringsplassen med eksportskilter montert.

Joda, det er familien Johansen vi akkurat vinket farvel til på fabrikken.

Ingen tilfeldigheter selv under desserten. 
Ingen tilfeldigheter selv under desserten. 

– Det er klart vi må innom museet også. Etter dette er dagen komplett, sier Petter med et stort smil om munnen.

Han legger til at Tysklandsturen og opplegget på fabrikken er perfekt å kombinere med en familietur.

– Nå skal vi alle videre til verdenscup-åpningen i alpint i Østerrike, før jeg slipper av familien på flyplassen i München. Derfra setter jeg kursen mot Norge.

Slik går det når en taxi-eier oppfyller bildrømmene

200 mil

For Petter venter det MANGE mil før hans nye ladbare hybrid er trygt på plass i garasjen i Norge. Men i likhet med oss, er de snaue 2.000 kilometerne bare en fryd å ta fatt på.

– Jeg bare gleder meg. Å kjøre ny bil på så flotte veier, til og med uten kø, er en stor glede. Det må bare oppleves, avslutter Petter i Tyskland.

Vi i Broom kommer selvfølgelig tilbake med mer fra vårt møte med C 43 AMG på Autobahn, fabrikken og museums-besøket.

Så var også bilfamilien til Johansen forent. Bilene er så godt som identiske OG begge er hentet på fabrikken i Tyskland. Bilen til venstre er sistemann fra Sindelfingen. 
Så var også bilfamilien til Johansen forent. Bilene er så godt som identiske OG begge er hentet på fabrikken i Tyskland. Bilen til venstre er sistemann fra Sindelfingen. 

Her lager de kanskje verdens beste biler