Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

KOMMENTAR: I helga ble Oslo Motor Show avviklet i Lillestrøm. Rundt 150 utstillere var på plass for å fylle opp 30.000 kvadratmeter med messeområde, i tillegg til at det var 7.000 kvadratmeter med utendørs rallybane, der det var action, bråk og røyk mer eller mindre hele helga.

En av dem som var til stede var Brooms redaksjonssjef, Vegard Møller Johnsen. Han tok med seg sønnen, Eirik (8). Les hva han tenkte rundt opplevelsen:

La meg bare slå det fast med en gang. Vi storkoste oss, både far og sønn! Oslo Motor Show (OMS) er et lite mekka for de som digger bil.

Men etter fire timer med tråkking opp og ned i ulike haller – var det på kvelden tid for litt refleksjon. Ja, du kan faktisk reflektere over noe så unytting som et bilshow. Og det var da jeg fikk den ekle følelsen: Er vi på toppen nå? Er det bare nedover herifra?

Nå får du snobbebilen til folkelig pris

Roten til alt vondt

Messegeneral Tommy Larssen er naturligvis strålende fornøyd med årets besøkstall. Planleggingen av neste års OMS er også i full gang. Men hva med Oslo Motor Show 2040, eller for den del 2030? For selv 14 år er lenge, og utviklingen, både av biler og i det politiske klimaet, har aldri gått så fort som nå.

Frykten er at bilen slik vi kjenner den skal fases helt ut, eventuelt bli både selvkjørende, lydløs og helt uten karakter og utstråling.

Bilen er utskjelt. Miljøpartiet de Grønne gir den skylden for stort sett alt som er galt i verden, med unntak av herpes og ufrivillig hårtap hos menn. Alle som kjører dieselbiler blir mer eller mindre ansett som pakk, og hvis du kjører bensinbil gjør du mer skade enn all verdens cruiseskip og kullgruver. Derfor skal visst både diesel og bensin snart koste mer per liter enn enn utepilsen på Aker Brygge en fin sommerdag – og det er ikke lite!

Noe av sjarmen med Oslo Motor Show er at du får ytterpunktene. Fra en "sliten" VW Vento ...
Noe av sjarmen med Oslo Motor Show er at du får ytterpunktene. Fra en "sliten" VW Vento ...
... til McLarens ypperste superbil.
... til McLarens ypperste superbil.

Mer enn A til Å

Ikke nok med det. I høst har vi dessuten blitt tutet ørene fulle av at også ladbare hybrider EGENTLIG er noe oppskrytte greier, som ikke gagner miljøet nevneverdig.

Har det fire hjul, et sniff av fossilt brennstoff og ratt, lever det rett og slett på lånt tid. Jeg vet at det er den veien det går. La oss være dønn ærlige, folkens: Elektrisitet og kanskje også hydrogen er framtiden. Diesel og bensin er ikke det. Jeg ser den. Men det betyr ikke at jeg må like det.

Blir bilen, slik vi kjenner den i dag, noe vi bare forteller barnebarna om når vi mimrer? Blir dagens oppvoksende generasjon de siste som lærer å kjøre med manuell girkasse, kjenner lukten av bensin, er så heldige å få høre lyden av en selvpustende V8-er i fri dressur og som kan og må styre bilen selv?

Tanken gir meg frysninger på ryggen. For meg er bilen noe langt mer enn et kjøretøy som frakter meg fra A til Å.

Dette kan være en tikkende utgiftsbombe

Stort lyspunkt

Men er det èn ting jeg fikk bekreftet så til de grader i helga, så er det at jeg ikke er alene. Det ble nemlig rekordhøyt besøkstall i år. Igjen. Over 40.000 betalende var innom. OMS befester med det posisjonen som en av landets mest besøkte publikumsmesser. Vi er med andre ord mange som deler denne oppfatningen av bil – og som digger å møte likesinnede.

Det er ekstra synlig under et arrangement som OMS – som ikke først og fremst handler om nybiler, men om lidenskap for alt som broomer, om ombygde kjøretøy, motorsport og utstyrsleverandører.

Jeg får det egentlig bekreftet hver dag på jobb også. Her på broom.no. En halv million unike brukere i uka besøker oss på mobil og desktop. En halv million mennesker!

Mange av de besøkende på OMS gjorde dessuten som meg. De tok med de unge håpefulle også. Vi forsøker å fore dem med lidenskap for mekanikk, brølende motorer, eksos og bensin, før det er for sent. Og entusiasmen de unge viste, gir et glimt av håp! Entusiasmen har gro-Sgrunnlag.

Elektrisk lyspunkt

Jeg håper, og vil jobbe for at bilentusiasmen fortsatt lever i beste velgående også i framtiden. Og noen lyspunkter er det: For eksempel Tesla. Deres biler er både politisk korrekte, samtidig som de vektlegger kjøreglede, utvikling og underholdning. Det mangler riktignok god, "gammeldags" motorlyd, men de har entusiastfaktor over seg, i alle fall.

Jeg håper og tror at Eirik, når han blir gammel nok, kan sette seg i bilen, styre, gasse og bremse selv i mange år. At han får oppleve den unike frihetsfølelsen det innebærer. Så kan både de selvkjørende bilene få lov til å stå på vent en stund til, for min del ...

Derfor stopper og starter mange biler av seg selv