Dette er Renault siste skudd på stammen, nemlig den nye SUV-en Koleos. Den kan bli en svært aktuell bil på det norske markedet.
Dette er Renault siste skudd på stammen, nemlig den nye SUV-en Koleos. Den kan bli en svært aktuell bil på det norske markedet.

Kutter prisene – to måneder på forskudd

– Vi ønsker å fjerne usikkerheten.

Etter nyttår kan det bli betydelige endringer i bilprisene i Norge. Det skjer etter at Regjeringen i sitt forslag til Statsbudsjett for 2017, legger opp til et nytt avgiftregime.

Hvor mange hestekrefter bilene har, skal ikke lenger spille noen rolle. Avgiftene skal heretter regnes ut etter utslipp og vekt.

Noen biler blir mye dyrere etter omleggingen, mens andre går ned i pris. Noen tildels mye.

En av importørene som kan glede seg over billigere biler med det nye systemet, er Renault Norge. De tar inn Renault og Dacia til Norge.

Går ned i pris

Og selv om de nye beregningene ikke slår innfør 1. januar, velger Renault Norge nå å selv innføre den foreslåtte avgiftsreduksjonen umiddelbart

Det betyr i praksis av bilene deres går ned i pris nå.

– Det er ingen garanti for at den foreslåtte endringen vil bli gjennomført. Det er varslet nye forhandlinger men Renault Norge ønsker å fjerne de usikkerhetene som oppstår med et slikt forslag og innfører derfor de varslede endringene umiddelbart, noe som kommer alle nye kunder til gode.

Det sier importøren selv, i en pressemelding.

Renault Koleos er en lekker SUV, og blir et supplement til de mindre crossoverne, Kadjar og Captur.
Renault Koleos er en lekker SUV, og blir et supplement til de mindre crossoverne, Kadjar og Captur.

Denne nyheten kan bli en ekte prisbombe

– Veldig ryddig

Alle som kjøper en lagerført bil som registreres i år, får bilen for 2017-pris, altså inkludert den foreslåtte avgiftsreduksjonen. Størrrelsen på beløpet man sparer varierer på de ulike modellene men besparelsen er opptil10.085 kroner.

– Dette synes jeg er veldig ryddig, samtidig som det naturligvis er positivt for kundene. I en periode som den vi nå er inne i, oppstår det lett mye usikkerhet. Mange lurer på hva som skjer, om det er lurt å slå til nå eller vente, sier Brooms bilekspert Benny Christensen.

Test Renault Megane GT: Morsom, rimelig – og klassens lekreste!

Noen tar avgiftene i egen lomme

– Dessuten er det vel et poeng at avgiftslette ikke alltid har kommet kundene til gode?

– Ja, det har vi sett mange eksempler på. Mange bilimportører har puttet deler av avgiftskutt i sin egen lomme. I praksis at bilene ikke har gått ned så mye i pris som nedgangen i avgift skulle tilsi. Men her kjører Renault tydeligvis en helt klar linje. Her følger prisene avgiftene, samtidig som de altså også er tidlig ute. Det kan nok komme til å merkes på salget de siste par månedene av året, avslutter Benny.

Det har skjedd mye med interiørene hos Renault de siste par årene. Her er det langt høyere premiumfølelse enn tidligere, og et helt nytt infotainmentsystem.
Det har skjedd mye med interiørene hos Renault de siste par årene. Her er det langt høyere premiumfølelse enn tidligere, og et helt nytt infotainmentsystem.

Dette kan være et skikkelig bruktbilkupp