Nedslitte skolebygg gir dårligere trivsel og resultater:

– Barna ser når noe er ødelagt

En rapport konkluderer med at et godt skolebygg kan fremme lese-skrive- og -regneferdigheter med inntil 16 prosent.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Birgit Cold er en av Norges fremste forskere på utforming av skolebygg. Hun er klar i sin sak om skolearkitektur, og hvordan barna reagerer på det.

– Dårlig vedlikeholdt skolebygg sender tydelige signaler til barna om at skolen ikke er et viktig sted, sier Cold, til TV 2.

Heldigvis ser hun nå en bedring.

– Jeg har besøkt utrolig mange skoler i løpet av de siste 25-30 årene. Og i begynnelsen var den ene skolen verre enn den andre. Det har blitt mye bedre de siste 10 årene sier Cold, som tilhører Institutt for byggekunst ved NTNU i Trondheim.

– Det vi har funnet ut i den forskningen jeg har vært med på er at omgivelsene - altså rommene, ute-anleggene og alt som hører til skolen - medvirker til den stemningen du kommer i som menneske. Og om du opplever at de som har ansvaret har omtanke for skolen.

– Interessant
En anerkjent britisk rapport konkluderer med at et godt skolebygg kan fremme lese-skrive- og -regneferdigheter med inntil 16 prosent i løpet av et skoleår.

Det finnes ingen nasjonal oversikt over tilstanden på norske skolebygg.

Men Cold forteller at barna legger merke til det som er slitt og ødelagt:

«Oppskriften» på smarte barn

– Det som er interessant er at vi har hatt med både barna og lærerne rundt for å se på egen skole. De voksne og barna legger merke til de samme tingene. Det kan være at de voksne sier at "nei, det betyr ikke noe for barna, de er opptatt av andre ting". Det kan godt være at de er opptatt av andre ting men barna ser når noe er ødelagt, når noe er dårlig vedlikeholdt. De ser når det er fine møbler og når det er god belysning, sier hun til TV 2.

– Fantastisk
Elevene på Fernanda Nissen skole i Oslo kan uansett glede seg over en ny flott skole som er designet for å lage et best mulig fysisk læringsmiljø.

Kenneth planla Norges første skolemassakre

– Den er fantastisk fin. Vi er veldig godt fornøyd. Det skaper og en trygghetsfølelse det og ha det så åpent. Det er vi godt fornøyd med, sier rektor ved skolen, Elisabeth Rudi Lund, til TV 2.

Det er lagt vekt på mye lys, store vinduer og åpninger.

Jeppe Styrmoe har stått bak arkitekturen skole. Han har hatt en klar målsetting ved skolen.

– Det må være og få det hyggelig og ikke tenke så mye på seg selv, men de barna som skal være der inne. Arkitektens jobb er å få best mulig bygg for barna som skal være der, sier han til TV 2.