Med en oppgitt rekkevidde på rundt 500 kilometer, kommer Opels første elbil til å gjøre et skikkelig innhogg i markedet neste år.
Med en oppgitt rekkevidde på rundt 500 kilometer, kommer Opels første elbil til å gjøre et skikkelig innhogg i markedet neste år.

– Ordrebunken er skyhøy – nå må vi bare skaffe nok biler

Nordmenn i kø for å kjøpe ny elbil.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Opel hadde ingen suksess med sin hybride bil, Ampera. Selv om den ble kåret til årets bil.

Men nå prøver de igjen – og alt tyder på at Ampera-e, som er en ren elbil, vil bli en suksess.

Interessen i Norge er i alle fall stor. Lille Norge er riktignok et veldig lite land med tanke på volum av biler generelt. Men akkurat når det gjelder elbiler er vi i særklasse. Derfor er faktisk Norge Opels viktigste satsningsland i Europa.

Noen ganger er det ikke smart med en pen dame

Står i kø

Stein Pettersen, informasjonssjef i Opel Norge, forteller at bunken med forhåndsbestillinger bare vokser for hver dag som går. Akkurat hvor mange det er snakk om vil han imidlertid ikke ut med.

– Men vi snakker et firesifret beløp?

– Ja, det kan jeg bekrefte.

Med tanke på at Opel-salget i Norge totalt beløper seg til 4-5.000 biler, er det dermed ingen tvil om hvilken viktig posisjon Ampera-e får i sitt første år på markedet.

Denne knuser alle konkurrentene

Pris

Bilen ble vist fram på bilmessen i Paris tidligere i høst, og da røpet også Opel at rekkevidden blir på over 500 kilometer. Med det har de satt alle de andre konkurrentene i samme prissegment ettertrykkelig på plass.

Prisen er ikke klar. Men forhandlerne har skrevet kontrakter som tilsier en makspris på 330.000 kroner.

– Det er sikkert mange som også gladelig ville betalt 350.000 kroner for denne bilen. Men vi ønsker ikke å utnytte situasjonen, men ha en god pris. Her tenker vi langsiktig, Ampera-e skal være attraktiv både å kjøpe, eie og bytte inn igjen, når den tid kommer.

Dette blir kalt en elbil-revolusjon

Utfordring med levering

Akkurat nå jobber Opel Norge for fullt med å sikre seg flest mulig biler. Leveringene starter til våren, og med så mange biler som skal ut, får naturligvis ikke alle bilene sine på en gang.

– Det er litt vanskelig å si hvor mange biler vi får, ettersom produksjonen ikke har startet enda. Men Opel er klar over interessen og den spesielle situasjonen vi er i her i Norge, så de forsøker å finne gode løsninger, sier han.

Disse bilene stopper mest

Omstilling

Ampera-e vil garanert bidra til å gjøre 2017 til en pent år for Opel. Men oppturen startet allerede i 2013. Da startet en omstilling, som har gitt gode resultater siden.

Det har vært økning i antall solgte biler både i 2015 (+17,8 prosent) og så langt i 2016 (+13,5). Neste år blir det en langt høyere vekst.

– Vi har lagt vekt på at Opel skal tilby mye bil for pengene, i tillegg til at det skal være oversiktlig å velge utstyrsnivå. vi har bare tre utgaver. Samtidig ønsker vi å sørge for at det som gjerne oppfattes som eksklusivt utstyr blir tilgjengelig i mer folkelige biler, påpeker Pettersen.

Interiøret er helt nytt, og får Opels siste infotainmentsystem OnStar.
Interiøret er helt nytt, og får Opels siste infotainmentsystem OnStar.

Så billig kan du elbil